چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامة آموزشی حافظة فعال واج محور بر بهبود توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان با اختلال خواندن بودند که به مراکز آموزش اختلال های یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند و از بین آنها 30 دانشآموز نارساخوانی و شاغل به تحصیل در پایه های اول تا سوم ابتدایی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی در یک دوره 24 جلسه ای آموزش حافظة فعال مبتنی بر تحریکات واجی در دو بعد شنیداری و دیداری شرکت کردند. برای گردآوری داده ها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها نشان داد که برنامه آموزشی حافظة فعال واج محور به بهبود معنادار توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان در هر سه مولفه دقت خواندن، سیالی خواندن و درک خواندن می انجامد و این یافته ها در یک پیگیری دوماهه نیز پایدار بودند. اندازه اثرهای به دست آمده از 0/69 تا 0/43 متغیر بودند که نشان دهنده اندازه اثرهای بزرگ تا متوسط هستند. از اینرو، می توان گفت که با به کار بستن برنامه آموزشی حافظه فعال واج محور می توان توانایی خواندن کودکان نارساخوان را بهبود بخشد.
The purpose of the present study was to investigate
the effectiveness of phoneme-based working
memory educational program on enhancing reading
ability of dyslexic students. The research method was
Quasi-experimental with control group and random
assignments, using pre-test, post-test, and fallow-up
stages. The statistical population of the study consists
of all the students with reading disability in primary
schools in Tehran. Among them, 30 students with
dyslexia were selected by available sampling method
from leading disorders centers and randomly assigned
in experimental and control groups. The experimental
group participated in 24 educational sessions of
working memory on phonological stimuli in auditory
and visual dimensions. Reading and Dyslexia Test
(Kormi-Nouri and Moradi, 2008) were used for data
collection. The data were analyzed using the multivariable
variance analysis with repeated measures.
Findings showed that the phoneme based working
memory educational program significantly improved
the reading ability of dyslexic students in all three
components of reading accuracy, reading fluency and
reading comprehension. These findings were also
stable in a two-month follow-up. Therefore, it can
be concluded that phoneme based working memory
education, can improve the reading ability of dyslexic
children.