چکیده:
این تحقیق با هدف مطالعه و بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر توان رقابتی بانک با میانجیگری اعتماد الکترونیک در بین کارکنان شعب بانک مسکن شهر زاهدان صورت گرفته است. جامعه آماری، 300 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن شهر زاهدان میباشند. نمونهگیری با استفاده از جدول مورگان 169 نفر برآورد شد. ابزار جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد مدیریت منابع انسانی طاهری و همکاران (1390)، پرسشنامه توان رقابتی بانک امیرحسینی و زاد پایدار (1395) و پرسشنامه اعتماد الکترونیک برادران نیکو و همکاران (1396) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS 26 وSmartPLS3 استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد بین مدیریت منابع انسانی الکترونیک، توان رقابتی و اعتماد الکترونیک بین کارکنان شعب بانک مسکن تأثیر مثبت و معنادای وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب مدیریت منابع انسانی بر اعتماد الکترونیک، سپس مدیریت منابع انسانی بر توان رقابتی و در نهایت توان رقابتی بر اعتماد الکترونیک بیشترین تاثیر را دارا بود.
The aim of this study was to investigate the effect of electronic human resource management on the competitiveness of the bank through the mediation of electronic trust among the employees of Zahedan Maskan Bank branches. The statistical population is 300 employees of Zahedan Maskan Bank branches. Sampling was estimated Around 169 people using the Morgan table. Data collection tools were standard questionnaires of human resource management Taheri et al. (2011), Competitiveness Questionnaire of Amir Hosseini and Zad Paydar Bank (2016), and the Electronic Trust Questionnaire of Niko Brothers et al. (2017). Spss 26 and smart pls3 software were used to analyze the data. The results of the structural equation model showed that there is a positive and significant effect between electronic human resource management, competitiveness, and electronic trust among the employees of Maskan Bank branches. The results also showed that human resource management had the greatest impact on e-trust, then human resource management on competitiveness, and finally competitiveness on e-trust.
خلاصه ماشینی:
r١٢١٨ اطلاعات مقاله نوع مقاله : مقاله پژوهشي تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٨/٢٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٠/١٨ چکيده اين تحقيق با هدف مطالعه و بررسي تأثير مديريت منابع انساني الکترونيک بر توان رقابتي بانک با ميانجي گري اعتماد الکترونيک در بين کارکنان شعب بانـک مسـکن شهر زاهدان صورت گرفته است .
بنابراين هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي رابطه مديريت منابع انساني الکترونيک بر توان رقابتي بانک با نقش ميانجي گري اعتماد الکترونيک مي باشد.
١. مطالعات داخلي طي سال هاي اخير در مطالعاتي در زمينه مديريت منابع انساني الکترونيک بر توان رقابتي بانک با ميانجي گري اعتماد الکترونيک در جوامع مختلف انجام شده است که در زير به برخي از پژوهش هاي داخلي و خارجي اشاره شده است : طباطبايي جعفري و همکاران (١٣٩٨) پژوهشي تحت عنوان «بررسي تأثير ابعاد کيفيت خدمات الکترونيک بر رقابت پذيري بانک ها» انجام داده اند.
بنابراين در اين بخش به بررسي فرضيات پرداخته شده است : بررسي فرضيه هاي تحقيق فرضيه اول : نتايج نشان داد که مديريت منابع انساني الکترونيکي با ضريب مسير ٠/٩٢٠ و آماره ٧/١١٠ بر اعتماد الکترونيک تأثير مثبت و معنادار دارد.
همچنين کلي و خوش الحان (١٣٨٨) در تحقيقات خود نشان دادند که عوامل حمايت از مديران ارشد، اهميت منابع انساني براي سازمان و ميزان آشنايي با مهارت هاي IT، بيشترين تأثير را در پذيرش مديريت الکترونيکي منابع انساني و اعتماد الکترونيک دارند.
فرضيه اصلي دوم : نتايج آزمون سوبل نشان داد که در سطح اطمينان ٩٥ درصد، تأثير متغير ميانجي توان رقابتي بانک در رابطه بين مديريت منابع انساني الکترونيک و اعتماد الکترونيک معنادار است .