چکیده:
هدف: در فرآیند آموزش الکترونیکی مدرسان ارکان اصلی کیفیتزایی و یا کیفیتزدایی یادگیری و یاددهی هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای موردنیاز مدرس مطلوب الکترونیکی در نظام آموزشی انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر پدیدارشناسی انجام شده است. دادهها این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته مبتنی بر تجربه زیسته خبرگان اساتید و دانشجویان ارشد گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران گردآوری شد. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین (۱۹۹۸)، تحت عنوان کدگذاری باز، محوری و انتخابی بهره گرفته شد. دستهبندی دادهها با استفاده از الگوی ویلیامز، وارول و کاریل انجام شد.
یافتهها: تحلیل مصاحبهها، منجر به شناسایی و دستهبندی 16 مؤلفه در 8 بعد (اجتماعی، اخلاقی، مدیریتی، فردی، مهارتهای تدریس، نظارتی، تعهد آموزشی و فناوری) شد تا مجموعهای کامل از ابعاد و مؤلفههای مورد نیاز مدرسان الکترونیکی بهعنوان یک الگو استخراج شود.
نتیجهگیری: این مدل نهایی نشان داد که یک معلم مطلوب الکترونیکی در سیستم آموزشی یادگیری الکترونیکی بهمثابه یک پارادایم جدید آموزشی است که زمینه را برای تغییرات در فعالیتهای آموزشی ایجاد میکند. از اینرو مدرسان باید تلاش کنند تا براساس الگوی مستخرج، محیطهای یادگیری مناسبی را برای پرورش مهارتهای تفکر انتقادی و سطح بالا در فراگیر ایجاد کنند.
Objective: In the process of e-learning, teachers are the main pillars of quality generation or quality reduction of learning and teaching. Therefore, the current research has been conducted with the aim of identifying the required competencies of the ideal electronic instructor in the educational system. Method: The current research is phenomenological. The data of this research was collected using purposeful sampling and 10 in-depth semi-structured interviews based on the lived experience of expert professors and senior students of the Department of Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran. For data analysis, the three-step coding method of Strauss and Corbin (1998), under the title of open, central and selective coding, was used. Data classification was done using the Williams, Warwell and Karil model. Findings: The analysis of the interviews led to the identification and classification of 16 components in 8 dimensions (social, ethical, managerial, individual, teaching skills, supervision, educational commitment and technology) to a complete set of dimensions and components needed by electronic instructors as a model. be extracted Conclusion: This final model showed that an ideal electronic teacher in the e-learning educational system is a new educational paradigm that creates the context for changes in educational activities. Therefore, teachers should try to create suitable learning environments for developing high-level and critical thinking skills in learners based on the derived model.
خلاصه ماشینی:
شايستگي هاي مورد نياز مدرس مطلوب الکترونيکي در نظام آموزشي Competencies Required by the Desired Electronic Teacher in the Educational System اميرمحمد مهرعليان ١،حميدرضا مقامي *2 دريافت مقاله : ١٤٠١/٠١/١٩ بازنگري مقاله : ١٤٠١/٠٣/٣١ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٥/٠٦ انتشار مقاله : ١٤٠١/١٠/١٠ چکيده هدف : در فرآيند آموزش الکترونيکي مدرسان ارکان اصلي کيفيت زايي و يا کيفيت زدايي يادگيري و ياددهي هستند.
يافته ها: تحليل مصاحبه ها، منجر به شناسايي و دسته بندي ١٦ مؤلفه در ٨ بعد (اجتماعي ، اخلاقي ، مديريتي ، فردي ، مهارت هاي تدريس ، نظارتي ، تعهد آموزشي و فناوري ) شد تا مجموعه اي کامل از ابعاد و مؤلفه هاي مورد نياز مدرسان الکترونيکي به عنوان يک الگو استخراج شود.
يافته هاي پژوهش نشان داد که مهم ترين ابعاد مدرس مطلوب الکترونيکي در فرايند تدريس و يادگيري براي مدرس الکترونيکي شامل ابعاد (بعد اجتماعي ، بعد اخلاقي ، بعد مديريتي ، بعد فردي ، مهارت هاي تدريس ، بعد نظارتي ، تعهد آموزشي و در نهايت بعد فناوري ) مي باشد.
اهميت توجه مدرس الکترونيکي به جنبه هاي اجتماعي نياز دانش آموزان ، حمايت وي از ارزش آموزشي که از راه مشارکت اجتماعي و فعاليت گروهي به دست مي آيد اين ويژگي همچنين مستلزم مهارت ها و توانايي هايي مدرس در به کارگيري ابزارهاي فناوري براي تعامل با دانش آموزان است .
اين دسته از ويژگي ها بر واقعيت جديدي که توسط يادگيري الکترونيکي و الگوهاي آموزشي قرن بيست و يکم و به دليل استفاده از ابزارهاي فناوري جديد و در راستاي ايجاد محيطي تعاملي براي فراگير و مدرس ايجاد شده است ، تأکيد دارد.