چکیده:
با رشد یکباره جمعیت و توسعه شهرنشینی از قرن گذشته، پیچیدگی و درک سازمان فضایی شهر و همچنین امکان پیش بینی وقایع شهری در فضاهای آن سخت و در بعضی مواقع غیرممکن گردیده است. کلانشهر کرج ازجمله کلانشهرهای ایران است که با رشد سریع جمعیت مواجه بوده و این مسئله باعث پیچیدگیهای فضایی در آن شده و درنتیجه موجب پیچیدگی شناخت و تحلیل سازمان و ساختار فضایی آن و تأثیر مؤلفه های زیست پذیری از این نظام فضایی شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت نقش و تأثیر سازمان یابی فضایی شهر کرج بر زیستپذیری هسته های آن است. روش پژوهش بهصورت کمی و از نوع توصیفی-اکتشافی است. محدوده موردمطالعه پژوهش کلانشهر کرج و هسته های اصلی آن بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان ساکن در محدوده هسته های فرعی شهر کرج است. حجم نمونه آماری به تعداد 378نفر به دست آمد. دادههای مورداستفاده در پژوهش حاضر به روش کتابخانهای و میدانی گردآوریشده است. روش تجزیه وتحلیل دادههای بهدستآمده با استفاده از روش آمار فضایی، چیدمان فضایی، روش T-Test و آزمون فریدمن بوده است. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که سازمان و ساختار فضایی کلانشهر کرج درگرو همپیوندی و اتصال برخی مسیرهای اصلی، شکل گیری هسته های فرعی بهدوراز هسته های اصلی و درنتیجه انتقال کاربریهای فعالیتی و خدماتی از مرکز به سمت هسته های پیرامونی است. این امر باعث شده است که زیست پذیری در هسته های اصلی تحت تأثیر قرار گیرد. کاهش زیست پذیری در ابعاد مختلف فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی رخداده است که بعد محیطی و اقتصادی کمتر از دو بعد دیگر تحت تأثیر قرارگرفتهاند؛ بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که سازمان فضایی شهر کرج بر روی زیست پذیری آن تأثیرگذار بوده است.
Abstract
With the rapid growth of population and urbanization since the last century, the complexity and understanding of the spatial organization of the city, as well as the ability to predict urban events in its spaces, have become difficult and in some cases impossible. Karaj metropolis is one of the major metropolitan areas of Iran that has been experiencing rapid population growth and this has led to complexity of space and consequently to complexity of organization recognition and analysis and its spatial structure and impact of livelihood components. It has become a spatial system. The main purpose of the present study is to identify the role and impact of Karaj's spatial organization on its nuclear viability. The research method is quantitative and descriptive-exploratory. The study area was Karaj metropolis and its main nuclei. The statistical population of this study is citizens living in the sub-nucleus of Karaj. The sample size was 378persons. The data used in this study were collected through library and field research. Data were analyzed using spatial statistics, spatial arrangement, and T-test and Friedman test. The results show that the Karaj metropolitan organization and spatial structure are interconnected and connected to some of the major routes, forming sub-nuclei away from the core and thus transferring the functional and service applications from the center to be the peripheral nucleus. This has affected the viability of the core. Decrease in biodiversity has occurred in different physical, social, economic and environmental dimensions that have affected the environmental and economic aspects less than the other two dimensions, so it can be concluded that the Karaj Spatial Organization has an impact on its viability.