چکیده:
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحى الگوى برنامه درسى دین و زندگى مبتنى بر دیدگاه ماوراى فردى در دوره متوسطه دوم در سال 1398بود.روش: این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه پژوهش را خبرگان و متخصصان تعلیم و تربیت تشکیل دادهاند. حجم نمونه 132 نفر از خبرگان و متخصصان تعلیم و تربیت تعیین شد و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، انتخاب شدند. یافتهها: برای تحلیل دادههای پژوهش، از نرمافزار pls استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه و مناسب ارزیابی شد که بر اساس آن ضریب متغیرهای پژوهش و ابعاد آن بیش از 0.7 بود. در این پژوهش با بهکارگیری آمار استنباطی و از آمار توصیفى، آزمونهاى اسـتنباطى، تحلیل عاملى اکتشافى و تحلیل عاملى تاییدى مرحله اول و دوم (انعکاسى- انعکاسى) استفاده شده. به منظور سطح و وضعیت مقوله هاى برنامه درسى دین و زندگى مبتنى بر ماوراى فردى وضعیت توزیع دادهها (نرمال و غیر نرمال بودن) از طریق آزمون ”کولموگروف-اسـمیرنوف ” بررسى گردید. بر اساس شاخص نیکوئى برازش(٣٦/٠GOF=) روش تدریس هنرى از برازش بیشترى برخوردار است.نتیجهگیری: بر اساس یافتههاى پژوهش”هدف” تامل درخلقت خود،.....و محتوا مبتنى بر” تفکرخلاق درمباحث دینى” و متکى بر روش عقلانى و مفهومى، .... و ارزشـیابى آن هوشیارانه،.... ویژگى یادگیرنده ”عزت نفس بالا” را در رویکرد ماوراى فردى براى تدوین برنامه درسى دین وزندگى در دوره متوسطه دوم شامل مى شود.
Background and objective: The present study aimed at designing a model of pattern for the religion and life curriculum based on the transcendental perspective in the second grade of high school in 2019.Method: This research was conducted using a survey method and a questionnaire as the research tool. The research population includes experts and specialists in education. The sample size was determined as 132 education experts and specialists that were selected using the multi-stage cluster sampling method.Results: Data analysis was performed using PLS software. The questionnaire reliability was calculated and evaluated using Cronbach's alpha method, based on which the coefficient of research variables and its dimensions was above 0.7. In the study, inferential statistics and descriptive statistics, as well as inferential tests, first and second-order exploratory factor analysis, and confirmatory factor analysis (reflective-reflective) were used. To determine the level and status of the categories of religion and life curriculum based on the transcendental perspective, the status of data distribution (normal and none-normal) was evaluated using the "Kolmogorov-Smirnov" test. According to the goodness-of-fit index (GOF = 0.36), the artistic teaching method showed more fit.Conclusion: Based on the research findings, the "purpose" is a reflection on one's creation, ..... and content based on "creative thinking in religious matters" and rational and conceptual approach, .... and its conscious examination, .... the learner's characteristic of "high self-esteem" is included in the transcendental approach to the development of the religion and life curriculum in high school.