چکیده:
ضریب واکنش سود، بازده غیرمنتظره بازار را در واکنش به اجزای غیرمنتظره سود گزارش شده توسط شرکتی که اوراق بهادار را منتشر کرده است، اندازهگیری میکند. از این رو، واکنشهای متفاوت سرمایهگذاران نسبت به اطلاعات سود، موجب واکنشهای متفاوت بازار میگردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر راهبردهای تجاری بر ضریب واکنش سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای آزمون فرضیات از اطلاعات 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای بین 1399-1392 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود که بین راهبرد تجاری رهبری در هزینه و ضریب واکنش سود ارتباط منفی و معناداری وجود دارد و همچنین بین راهبرد تجاری تمایز محصول و ضریب واکنش بازده غیرعادی سهام به سود و ضریب واکنش بازده غیرعادی انباشته سهام به سود ارتباط منفی و معناداری وجود دارد اما بین راهبرد تجاری تمایز محصول و ضریب واکنش بازده سهام به سود ارتباط معناداری یافت نشد. نتایج پژوهش حاضر میتواند در راستای کاهش وقوع بحرانهای مالی ناگهانی در اقتصاد سودمند باشد.
The earnings reaction coefficient measures the unexpected return of the market in response to unexpected components of earnings reported by the company that issued the securities. Therefore, the different reactions of investors to profit information cause different reactions of the market. The purpose of the present study is to investigate the effect of business strategies on the profit response coefficient in companies listed on the Tehran Stock Exchange. In this research, the information of 87 companies admitted to the Tehran Stock Exchange in the period between 1392-1399 was used to test the hypotheses. The results of the research indicated that there is a negative and significant relationship between the business strategy of cost leadership and the reaction coefficient of profit, and also there is a negative and significant relationship between the business strategy of product differentiation and the reaction coefficient of abnormal stock return to profit and the reaction coefficient of cumulative abnormal return of stock to profit. There is, but no significant relationship was found between the business strategy of product differentiation and the reaction coefficient of stock return to profit. The results of the present research can be useful in reducing the occurrence of sudden financial crises in the economy.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب فوق در اين تحقيق به بررسي تاثير راهبردهاي تجاري بر ضريب واکنش سود در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته ميشود.
او در اين تحقيق با توجه به نظريه قابليت هاي پويا، چگونگي تاثير عوامل دروني شرکت و عوامل مربوط به صنعت بر استراتژي کسب و کار را 1 Bentley et al 2 Widuri & Evelin 3 Wu et al 4 Anvar 5 Josephson 21 مورد بررسي قرار داده است .
فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول : بين راهبرد تجاري رهبري در هزينه و ضريب واکنش بازده سهام به سود ارتباط معناداري وجود دارد.
مدل (٢): ERC(R)it = α0 + α1DIFFit + α2 ROEit + α3 LEV it + α4SIZEit + εit فرضيه سوم : بين راهبرد تجاري رهبري در هزينه و ضريب واکنش بازده غيرعادي سهام به سود ارتباط معناداري وجود دارد.
مدل (٤): ERC(AR)it = α0 + α1DIFFit + α2 ROEit + α3 LEV it + α4SIZEit + εit فرضيه پنجم : بين راهبرد تجاري رهبري در هزينه و ضريب واکنش بازده غيرعادي انباشته سهام به سود ارتباط معناداري وجود دارد.
مدل (٥): ERC(CAR)it = α0 + α1CLit + α2 ROEit + α3 LEV it + α4SIZEit + εit فرضيه ششم : بين راهبرد تجاري تمايز محصول و ضريب واکنش بازده غيرعادي انباشته سهام به سود ارتباط معناداري وجود دارد.
Differentiation Strategy and Market Competition as Determinants of Earnings Management, Advances in Economics, Business and Management Research, volume 69.
Business strategy, market competition and earnings management Evidence from China.