چکیده:
دو شعر معاصر فارسی و عربی زمینههای مشترک بیشماری دارند و شاعران این دو زبان از نظر سبک، موضوع، ساختار و موسیقی شعر نقاط تلاقی فراوانی دارند. مهدی اخوان ثالث، شاعر پرآوازه ما، و بلند الحیدری، شاعر سرشناس عراقی، از جمله شاعرانی هستند که در اشعار آنان شباهتهای فراوانی میتوان دید. دو شعر معروف قاصدک و ساعی البرید (نامهرسان) این دو شاعر، وجوه مشترک موضوعی و مفهومی دارند که نگارنده مقاله به بررسی جنبههای مختلف این موضوع میپردازد. بیشک شناسایی خاستگاه الهامبخش این دو شعر مشترک کمک شایانی به شناخت ارتباط عمیق شعری این دو زبان میکند.
The contemporary Arabic and Persian poem includes numerous commons in its style, subject, structure and music of poetry, and thus the poets of these two languages have many connections to each other from this point of view. Our famous poet, Mahdi Akhavan Saleth, and the well known Iraqi poet, Buland al-Haidari, are two that it can be seen similarities in their works. As an example, there are some similarities in concept and subject between Qasedak and Sai al-barid (Mailman), the two famous poetries of them. In order to finding the commons, the author of this article studies on different aspect of these two poems. Undoubtedly, studding on inspiration source of theses tow similar poetry leads us to understanding the deep relationship between Arabic and Persian language more clearly.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي شعر «قاصدک» اخوان ثالث و«ساعي البريد» بلند الحيدري حيدر محلاتي استاديار دانشگاه قم (تاريخ دريافت : ١٣٩٤/٠٦/١٢؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٤/٠٧/٢٠) چکيده دو شعر معاصر فارسي و عربي زمينه هاي مشترک بيشـماري دارنـد و شـاعران ايـن دو زبان از نظر سبک ، موضوع ، ساختار و موسيقي شعر نقاط تلاقي فراواني دارند.
بنا بـه گفتـۀ مـارون عبود، منتقد بزرگ لبناني، الحيدري با اين ديوان ، خود را از شاعران آينده دار عراق معرفي کرد و او همـان شاعر رؤيايي بغداد است که در آينده از او بسيار نام خواهيم برد (ر.
از نظـر مضـمون و پيـام شـعر، اخـوان و الحيدري در اين دو شعر، خواهان يک پيام واحد بودند کـه همـان احسـاس نااميـدي و پـوچي از دنيـايي سراسر ستم وبيدادگري است ؛ دنيايي که هنوز فقر و گرسنگي در آن حـاکم اسـت و مردمـان آن بنـا بـه گفتۀ الحيدري: «به دنبال استخواني ديگر براي گرسنگي جديدشان هستند» و اخوان نيز فقر و گرسـنگي مردم را چنين به تصوير ميکشد: «مانده خاکستر گرمي، جايي؟ در اجاقي طمع شعله نميبندم ، خردک شرري هست هنوز؟».
نکتۀ مشترک تمام پرسش هاي دو شعر قاصدک و ساعي البريد در اين است کـه اخـوان و الحيـدري به دنبال جواب پرسش هاي خود نيستند، چون بسيار نااميدند و هر نوع خبر، خـواه خـوب وخـواه بـد، بـه بهبودي حال آنها کمک نخواهد کرد.
البته اخوان ثالث در شعر قاصدک از قافيه هاي متعدد و متنوع استفاده کرده است و بلند الحيدري تنها از يک قافيه بهره برده است .