چکیده:
هدف پژوهش حاضر فهم چگونگی تأویل بناهای معماری خردهفرهنگها از طریق بسط رویکرد نشانه شناسی اومبرتو اکو به این حوزه است. پارادایم این پژوهش تفسیری است و قصد دارد پدیده معماری خردهفرهنگها را با دقت تفسیر کند و بر اساس تحلیل مفاهیم و نظریه پیش رفته است. تحلیلها نشان دادند تأویل بناهای معماری در خردهفرهنگها به سه دلیل با تأویل بناهای معمول متفاوت است: اول. در رمزگان فرآیندی، نحوی و معنایی. در رمزگان فرآیندی عناصر رمزگان سیستمی اول به رمزگانِ سیستمی ناشناس پیوند زده میشود. این ناشناس بودن شکلگیری تأویل را به تأخیر انداخته و به همین دلیل این امکان را مییابد که ظاهری خلاقانه به خود بگیرد. در رمزگان نحوی این امکان وجود دارد که همنشینی متفاوتی از اجزاء معماری شاهد باشیم. در رمزگان معنایی معمولاً صورتهای بیانی فرهنگ اکثریت و فرهنگ اقلیت تلفیق شده و به صورت محتوایی خردهفرهنگ دلالت داده میشوند. دوم. دانشی که براساس آن دالها به مدلولهایی در ذهن مخاطب دلالت کند، خرده فرهنگ پشتوانه تاریخی ندارد و به همین دلیل جز برای جمعیت اندک مردم گروه اقلیت برای دیگران مبهم و گنگ خواهد بود و تنها با مطالعات تاریخی و فرهنگ شفاف خواهد شد. سوم. شناخت اصول و معیارهای خرده فرهنگ براساس صورتهای بیانی و محتوایی است.
The present article is deductive and is based on the analysis of concepts and theory. The paradigm of this research is interpretive and it intends to interpret the phenomenon of subcultural architecture accurately. The approach of the present article is deductive and is based on the analysis of concepts and theory. The method of analysis is based on the careful study of theoretical data based on the semiotic theory of Umberto Eco. Data were collected through library studies. An important and fundamental point of the architecture of Iranian subculture houses for this study is the combination of majority and minority cultures. As mentioned, the method of this integration is different in the geographical areas of Iran. The analyzes showed that the interpretation of architectural buildings in minority culture differs from the interpretation of buildings for three reasons: First. In process, syntactic and semantic codes. In process ciphers, the elements of the first system ciphers are linked to anonymous system ciphers. This anonymity delays Will's formation and therefore allows him to create a creative appearance. In syntactic coding it is possible to have a different coexistence of architectural components. In semantic codes, the expressive forms of majority culture and minority culture are usually interpreted and referred to as minority culture. Second, the knowledge that the machine of those signs refers to the meanings in the mind of the audience is not historically supported in the minority culture and therefore will be vague for the population of the minority group for others and will be clarified only by historical studies and culture. Third is the existence of two groups of audiences. The people of the minority group and the people of the majority group who have the minority culture in their hearts.