چکیده:
زمینه: کارآفرینی نقش بهسزایی در توسعه هر کشور دارد. از کارآفرینی به عنوان موتور محرّکه توسعه اقتصادی و تشخیص فرصتها و استفاده از منابع یاد میشود و کارآفرینان کسانی هستند که با تشخیص فرصتها موفقیت در امور تولیدی، تجاری و خدماتی را تضمین میکنند. اما باید توجه داشت که ملاک انجام هر فعالیتی به شیوهای قابل قبول، رعایت مجموعه اصول اخلاقی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای سطح توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایران و امارات شکل گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی/ علی- مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق کارآفرینان ایرانی در ایران و امارات بودند. که از میان آنها 75 نفر با نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میزان توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایرانی در امارات به شکل معناداری بیش از کارآفرینان مقیم ایران است. اما مقایسه میزان رعایت اخلاق کسب کار در میان کارآفرینان مقیم شهرستان با تهران تفاوت معناداری نشان نداد. نتیجهگیری: بیشک ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم، نظام بانکی، نظام آموزشی، خانواده و فرهنگ، ضمانت اجرایی قوانین و بازار رقابتی در میزان توجه کارآفرینان به اخلاق کسب و کار موثر میباشد.
Background: Entrepreneurship plays an important role in the development of any country. Entrepreneurship is seen as the driving force behind economic development and the identification of opportunities and the use of resources, and entrepreneurs are those who, by recognizing opportunities, ensure success in manufacturing, business, and services. However, it should be noted that the criterion for performing any activity in an acceptable manner is to observe the set of ethical principles. Therefore, the present study was conducted with the aim of comparative study of the level of attention to business ethics among Iranian and UAE entrepreneurs.
Method: The present study was descriptive / causal-comparative. The statistical population of the study was Iranian entrepreneurs in Iran and the UAE. Of these, 75 were selected by sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire. The data were analyzed by descriptive and inferential statistical methods (one-way analysis of variance and Shafa test).
Results: Data analysis showed that the level of attention to business ethics among Iranian entrepreneurs in the UAE is significantly higher than entrepreneurs living in Iran. However, comparing the level of business ethics among entrepreneurs living in the city with Tehran did not show a significant difference.
Conclusion: Undoubtedly, the prevailing political, economic and social structures, the banking system, the education system, the family and culture, the executive guarantee of laws and a competitive market are effective in influencing entrepreneurs' attention to business ethics.