چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین چرایی و ضرورت توجه به روایتنگاری تأملی بهعنوان یک راهکار برای توسعه حرفهای در برنامه درسی کارورزی دانشجومعلمان است. برای دستیابی به تبیین فوق، از روش ترکیبپژوهی استفاده شده است که در آن، پژوهشهای بیست سال اخیر با روشی نظاممند انتخاب شدند سپس مورد واکاوی محتوایی قرار گرفتند و دستهبندی شدند؛ در مرحله بعد (غربالگری ریز)، بیست پژوهش که معیارهای مد نظر را داشتند، انتخاب شدند، سپس طبق اصول تلفیق، ترکیبی از یافتههای آنها، بازاندیشی و بازآرایی شد. در یافتههای این ترکیب، ضرورت بهکارگیری روایتنگاری تأملی در توسعه حرفهای از چهار منظر، توجیهپذیر است: «روایتنگاری و سطوح تأمل»، «روایتنگاری تأملی و هویت فردی»، «روایتنگاری تأملی و هویت اجتماعی» «روایتنگاری تأملی و هویت حرفهای». درنتیجه میتوان گفت روایتنگاری تأملی بر ابعاد چهارگانه شناختی، عاطفی، اجتماعی و حرفهای دانشجومعلمان -که از مؤلفههای مهم توسعه حرفهای است- تأثیر مثبت دارد و میتوان از آن بهعنوان یک ابزار قوی در حوزه تربیت معلم استفاده کرد.
The current article investigates into the significance of using reflective narrative writing as a professional development approach in student teacher internship curriculum. To do so, meta-synthesis method was used. First, all the studies published on this issue in the past 20 years were selected. Then, they were reviewed and categorized. Next, based on the inclusion/exclusion criteria, 20 studies were chosen and their findings were synthesized, reviewed, and rearrayed. The results showed that using narrative reflective writing in teacher professional education is justifiable in four aspects: “narrative reflective writing and levels of reflective”, “narrative reflective writing and personal identity”, “narrative reflective writing and social identity”, “narrative reflective writing and professional identity”. Therefore, narrative reflective writing can improve four dimentions, such as: cognetive, emotional, socio cultural an practical as the important aspects of student-teachers professional development and has an effective role in the teacher education context.