چکیده:
آموزش ارزشها بهعنوان یک بخش مهم در برنامه درسی مدارس شناخته شده است. این پژوهش جهت پاسخ یک سؤال ادراک معلمان دوره اول ابتدایی از برنامه درسی آموزش ارزشها چگونه است طراحیگردید. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره اول ابتدایی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، معلمان با تجربه و خبره درآموزش ارزشها انتخاب شدند. در مجموع با 13 نفر شامل 7 معلم زن و 6 معلم مرد مصاحبه گردید. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت تحلیل دادههای حاصل از مطالعه از روش تحلیل کولایزی استفاده شد. در نهایت براساس نتایج، 9 مقوله محوری اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، گروهبندی، مواد و منابع، مکان، زمان، تجارب یادگیری و مقوله ارزشیابی استخراج گردید. تحلیل ادراک معلمان در برنامه درسی آموزش ارزشها نشان داد که آموزش ارزشها جزء جداییناپذیر مدرسه و برنامههای درسی هستند و معلمان جز لاینفک این نوع برنامه درسی میباشند و برای دستیابی به برنامه درسی آموزش ارزشها باید از همه ظرفیتهای مدرسه و جامعه استفاده گردد.
قام هذا البحث بتوصیف وتحلیل العناصر الريیسیه لبرامج التعلیمیه لادوار تعلیم اسس التفکر الاسلامی)خطه
الولایه( و اتجاهها فی تربیه القیم. نهج البحث یکون کیفیا و من سنخ تحلیل المحتوی القیاسی، وباستخدام الاطار
الفوقی النظری لسانجر واوسجاتورب، فقد بحث فی العناصر الاربعه للاهداف والمحتوی وطرق تقدیم المحتوی
وطرق التدریس والتقییم فی الکتب المدرسیه المختاره المشروع. تظهر النتايج ان الهدف الريیسی للتدریب علی القیم
کان "تنمیه معرفه المتعلمین و اتجاهاتهم تجاه النظام الاخلاقی والقانونی والسیاسی للاسلام علی اساس النقد
المحترم للاراء المعارضه". یشیر فحص عنصر المحتوی الی ان القیمه الاساسیه فی منهج خطه الولایه هی "القرب
الطوعی من الله سبحانه وتعالی"، وقد تم اعداد الغرض والمحتوی المذکورین فی مجالین معرفی وعاطفی. تم تقدیم
المحتوی بصیغتین: "الکتابه" و "الانشطه التعلیمیه"، وقد تم استخدام طرق التدریس "التوضیحیه" و "التفکیر
النقدی" بشکل اساسی، وکانت طریقه التقویم فریده من نوعها فی "التقویم الشامل" فی الحفظ والتحلیل. ونتیجه
لذلک، فان تعلیم القیم فی هذا المنهج هو من نوع التربیه المباشره للقیم تربیه المیل نحوها، والذی یقوم علی اساس
خلق قابلیه المعرفیه للنقد المحترم لدی المتعلم، وبالتالی یجد النهج السايد اوجه تشابه مع نهج "التحلیل" فی تعلیم
القیم.
Values education is recognized as an important part of school curriculum. This research was designed to answer a question about the first grade teachers' perception of the values education curriculum.This research was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. The statistical population was all the teachers of the first year of elementary school, who were selected with the purposeful sampling method, teachers with experience and expertise in teaching values. In total, 13 people including 7 female teachers and 6 male teachers were interviewed. The tool used in the interview was semi-structured. Colais analysis method was used to analyze the data obtained from the study. Finally, based on the results, 9 core categories of goals, content, teaching-learning strategies, grouping, materials and resources, place, time, learning experiences and evaluation category were extracted.The analysis of teachers' perception in the values education curriculum showed that values education is an inseparable part of school and curricula and teachers are an integral part of this type of curriculum and to achieve the values education curriculum, all the capacities of the school and society should be used.
خلاصه ماشینی:
شواهد نشان ميدهد که برنامه هايدرسي فعلي دوره ابتـدايي، از نظـر توجه به مقوله ارزش ها وضعيت مطلوبي ندارند (حکيم زاده و موسوي، ١٣٨٧؛ نوظهوري پهرآبادي و رسولي، ١٣٩١) و عليرغم اينکه آموزش ارزش ها چه به صورت رسمي و غيررسمي در مـدارس انجام ميگيرد، رويدادهاي غيراخلاقي و آسيب هـاي اجتمـاعي ازجملـه پرخاشـگري و زورگـويي (باقري، ١٣٩٥)، خشونت و افسردگي (جـان بزرگـي و مسـتخدمين حسـيني، ١٣٨٤)، هنجارشـکني دانش آموزان (نبوي، نواح و حسينوند، ١٣٩٦) در سال هاي اخير گسترش پيداکرده است که نياز بـه آموزش ارزش ها را به صورت جدي و برنامه ريزيشده ميطلبد.
Klein ٢٦٤ سال سيام | شماره پنجاه و هفتم | زمستان ١٤٠١ پيشينه پژوهش پيشينه پژوهش هاي انجام شده در اين حوزه مطالعاتي را ميتوان به دو دسته مختلف تقسيم بندي کرد: پژوهش هاي جزئينگر: پژوهشگران در اين دسته ازپـژوهش هـا بـه تحليـل و بررسـي برخـي از عناصر برنامه درسي آموزش ارزش ها پرداخته اند از جمله عنصـر هـدف (رکـس و دسـو١، ٢٠٢٠ و ترنبرگ و اگز، ٢٠١٣) عنصر روش (خسروي و باقري ١٣٨٧؛ زارعـيسـمنگان و همکـاران ،١٣٩١؛ 2 علوي و حـاج غلامرضـايي،١٣٩١؛ اميـري پبـدني و حسـينخاني، ١٣٩٤؛ وگلـرز، ٢٠٠٠ و باشـکر ، ٢٠١٩) عنصر محتوا (حکيم زاده و موسوي، ١٣٨٧؛ حاج غلامرضايي، ١٣٩١ و نوظهوري پهرآبـاد و 3 رسولي، ١٣٩١) عنصر ارزشيابي (ابوالحسني، ١٣٩٦؛ حاج غلامرضايي و علوي، ١٣٩٦ و من - سـم ، .