چکیده:
هدف: مطالعه رابطه بین بهزیستی تحصیلی با دو متغیر مهارتهای ارتباطی و سبکهای تفکر با نقش واسطهای درگیری تحصیلی، هدف پژوهش حاضر بود که همزمان با شرایط قرنطینه خانگی و اجرای آموزشهای مجازی در مدارس، اجرا شد. روش پژوهش: حجم نمونه 373 نفر بود که از جامعه آماری دختران نوجوانان مدارس متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی (2012)، مهارتهای ارتباطی کوئیندام (2004)، سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر ـ فرم کوتاه (1992) و درگیری تحصیلی ریو (2013) جمعآوری شد. تحلیل دادهها از طریق روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که اثر استاندارد مسیر مستقیم مهارتهای ارتباطی (05/0=P، 167/0=β) و سبکهای تفکر شامل دسته اول (05/0<P، 004/0=β)، دسته دوم (05/0=P، 13/0=β) و همینطور دسته سوم (05/0<P، 037/0=β) بر بهزیستی تحصیلی معنیدار نبود، اما اثر استاندارد مسیر غیرمستقیم مهارتهای ارتباطی (05/0=P، 199/0=β) و سبکهای تفکر دسته اول(05/0=P، 317/0=β) و دوم (05/0=P، 176/0=β) با نقش میانجی درگیری تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی معنیدار بود. لیکن، این اثر در خصوص دسته سوم سبکهای تفکر (05/0<P، 103/0=β) معنیدار نگردید. نتیجهگیری: مدل آزمون شده، از برازش مناسب برای تبیین بهزیستی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی و سبک تفکر با واسطهگری درگیری تحصیلی در دختران نوجوان برخوردار است.
Aim: The aim of the present research was the relation between Academic Achievement Well-being and two other variables including Communicative Skills and Thinking Styles through mediative role of Student Engagement coinciding home lockdown and virtual instruction. Methods: The Statistical Society of the research included the all of the female teenager students who were educating in the secondary high schools of Tehran in 1400-1401 academic year. A sample of 373 people was selected by sampling method of clustered Multi-stage. Achievement well-being questionnaire, Queendom Communication Skills Test-Revised, Sternberg & Wagner Thinking Styles Inventory and Reeve Academic engagement Scale were the measurement means of the research. The collected data were analyzed by using Structural Equation Model. Results: The findings of the research showed that the direct standard effect sizes of Communication Skills (β=.167, P>. 05) and Thinking Styles including the first group (β=.004, P> 05), the second group (β=.013, P>. 05) and the third group (β=.037, P>. 05) on Academic Achievement Well-being were not significant. The indirect standard effect sizes of Communication Skills (β=.199, p.05) did not have significant indirect standard effect on Academic Achievement Well-being through mediation of Student Engagement. Conclusion: The results of the research supported the examined model and that it was an appropriate model in order to explain the Academic Achievement Well-being in female teenagers.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که اثر استاندارد مسیر مستقیم مهارتهای ارتباطی (05/0=P، 167/0=β) و سبکهای تفکر شامل دسته اول (05/0 چکيده کليدواژه ها: بهزيستي تحصيلي، مهارت هاي ارتباطي، سبک تفکر، درگيري تحصيلي، کوويد-١٩ مقدمه مدرسه خانه دوم دانش آموزان است ؛ يک دانش آموز حداقل يک چهارم زندگي روزانه خود را در طول سال تحصيلي در مدرسه مي گذراند؛ از ديدگاه خانواده ، مدرسه مکان امني براي فرزندانشان تلقي ميشود و بخش مهمي از آموزش عالي به تربيت معلمان و پژوهش در حوزه نيازهاي مدرسه اهتمام دارد(جونز، پورتلا و تاناسوليس ، ٢٠١٧)؛ در همين راستا، بهزيستي تحصيلي دانش آموزان نيز امري مهم تلقي ميشود تا بازدهي لازم در راستاي رشد و نمو نسل آينده حاصل شود.
*** پرسشنامه مهارت هاي ارتباطي (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) *** پرسشنامه سبک هاي تفکر (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) - (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) مقياس کمال گرايي چند بعدي فراست (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) *** پرسشنامه درگيري تحصيلي ريو (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) *** پرسشنامه بهزيستي تحصيلي (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) Structural Modeling of Academic Achievement Well-being based on Communicative Skills and Thinking Styles through Mediation of Student Engagement Shaahin.