چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین مقایسه اثربخشی آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی بر بار شناختی دختران نوجوان تیزهوش بود. روش پژوهش: این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیهی دختران نوجوان تیزهوش دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهر کرمان بود که از بین به 2500 نفر 60 نوجوان دختر تیزهوش در رده سنی 18 سال به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در چهار گروه آزمایش آموزش سنتی، الکترونیکی، ترکیبی و گواه (هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی کاربندی شدند. برای اجرای این پژوهش در آغاز دورهی ارزشیابی بار شناختی بر مبنای آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی طراحی و سپس بر روی دانش آموزان گروههای آزمایشی اجرا شد. گروه گواه نیز همین ارزشیابی را در مرحله پیشآزمون به شکل متداول سپری کرد. به منظور ارزیابی اثربخشی این سه روش آموزشی از پرسشنامه بار شناختی پاس وون مرینبوئر (1994) استفاده شد. دادهها با استفاده از واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که هر سه آموزش بر بار شناختی (82/111=F، 001/0=P) موثر بود؛ همچنین نتایج نشان داد که میزان رضایت فراگیران از رویکرد ترکیبی به طور معناداری بیش از دو گروه دیگر است (05/0<01/0= P). نتیجهگیری: آموزش نوجوانان بهویژه تیزهوشان باید به شیوه چندرسانهای و فناوریهای نوین صورت گیرد و در آن به اصول پردازش و اثرات بار شناختی در جهت کاهش بار شناختی بیرونی، حفظ بار شناختی مطلوب و مدیریت بار شناختی درونی در جهت حداکثر کارایی دانش آموزان در زمینه پیشرفت تحصیلی توجه ویژه شود.
Aim: The aim of this study was to determine the comparison of the effectiveness of traditional, electronic and combined education on the cognitive burden of gifted adolescent girls. Methods: This was a experimental study with pre-test-post-test design and follow-up with a control group; The statistical population of this study was all gifted adolescent girls in the second year of high school in district one of Kerman city. Witnesses (15 people in each group) were randomly applied. To conduct this research, at the beginning of the cognitive load assessment course, it was designed based on traditional, electronic and combined education and then performed on experimental group students. The control group also underwent the same evaluation in the pre-test stage. In order to evaluate the effectiveness of these three educational methods, the pass von Wren Marinbower questionnaire (1994) was used. Data were analyzed using repeated measures variance. Results: The results showed that all three trainings were effective on cognitive load (F = 111.82, P = 0.001); The results also showed that the level of students' satisfaction with the combined approach is significantly higher than the other two groups (P = 0.01 <0.05). Conclusion: Teaching adolescents, especially the gifted, should be done in a multimedia way and with new technologies, in which the principles of processing and effects of cognitive load in order to reduce external cognitive load, maintain optimal cognitive load and manage i
خلاصه ماشینی:
در نظام آموزشي از جمله مسائل و چالش هايي که دانش آموزان تيزهوش به ويژه آن هايي که در مدارس تيزهوشان به تحصيل ميپردازند ورود حجم زيادي از اطلاعات پيچيده از طريق وجوه حسي مختلف و شيوه هاي متعدد در يک محدوده زماني معين است که بدين واسطه بار شناختي سنگيني بر نظام پردازش اطلاعات يادگيرندگان تحميل شده و اين سبب ميشود از يادگيري مفيد و کارآمد آن ها بازداري شود (سوئلر، آيرس وکاليوگا، ٢٠١١) به عبارت ديگر يادگيري معنادار زماني شکل مي گيرد که فعاليت شناختي دانش آموزان به وسيله فعاليت هاي رفتاري حمايت شود؛ بنابراين آن چه در ابتدا بايد مورد توجه معلمان باشد ايجاد فعاليت شناختي در دانش آموزان است .
شيوه هاي آموزش سنتي، در شرايطي که موضوع يادگيري پيچيده باشد کارآمد نيست و باعث وارد شدن بار شناختي بيروني زيادي بر فراگير ميشود و در نتيجه به کاهش يادگيري منجر ميشود (سالاري، اميرتيموري و زراعي زوارکي، ١٣٩٥)؛ بنابراين ضروري است به نيازهاي متفاوت يادگيري دانش آموزان با نيازهاي ويژه توجه شود و ساختار، مواد و محتواي آموزشي آن ها متناسب با نيازهاي اين دانش آموزان و توانايي يادگيري آن ها افزايش يابد.
از آن جاييکه برنامه هاي درسي مختلف در سيستم تحصيلي سنتي بدون توجه به اصول اين نظريه طرح ريزي شده اند بنابراين پژوهش حاضر در راستاي ارتقا نتايج پژوهش هاي موجود با هدف بهبود بار شناختي در محيط يادگيري کارآمد در دانش آموزان تيزهوش است .
Cognitive Load Theory, Educational Research andInstructional Designs: Some Food for More Thought.
The cognitive load questionnaire of Paas and Van Merrienboer (1994) was used to evaluate the effectiveness of these three educational methods.