چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی هویت قومی در سند برنامه درسی ملی ایران (با تأکید بر دیدگاه معلمان و متخصصان) انجام شد. روش پژوهش، کیفی ومبتنی بر نظریه ی داده بنیاد(گراندد تئوری) بارویکردسیستماتیک است. انتخاب افرادشرکت کننده در مصاحبه به روش هدفمند به شیوه ی گلوله برفی صورت گرفته وتلاش شده است تاقواعدحداکثرتنوع واشباع شدگی رعایت شود. بدین منظور18نفر(شامل7نفرازمعلمان و11نفرازمتخصصان وخبرگان تعلیم وتربیت) انتخاب شدند. داده ها به روش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته گردآوری شد. تجزیه وتحلیل مصاحبه ها مبتنی بر رویکردسیستماتیک نظریه ی داده بنیاد صورت پذیرفته و از فرایند سه مرحله ای کدگذاری(کدگذاری باز، محوری و گزینشی) استفاده گردید. اجرای فرایند کدگذاری باز منجر به شناسایی 155 مفهوم(کدهای بازاولیه) و خلاصه سازی آنها در قالب 14 مقوله ی اصلی با 35 مقوله ی فرعی(کدهای باز ثانویه) شد. سپس مدل پارادایمی مبتنی بر فرایندکدگذاری محوری در قالب شرایط علی(عوامل سیاسی، عوامل شناختی،نابرابری محتوایی)، شرایط زمینه ای( بسترسازی)، شرایط مداخله گر(عوامل روانشناسانه، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی)، پدیده ی مرکزی(سیاست چندتألیفی) و پیامدها(سطوح فردی و ملی) ترسیم گردید. در نهایت مدل مفهومی پژوهش با استفاده از فرایند کدگذاری گزینشی با هدف برقراری ارتباط میان مقوله های مرکزی، به تصویر کشیده شد.
This research aimed to investigate the possible challenges of the national curriculum for student' ethnic identity. This study used a qualitative approach based on grounded theory with a systematic approach. Data were collected by semi deep interview. Selection of the participants was purposive and attempted to apply the rules of maximum variety and saturation points. Samples were selected according to the nature and characteristics of the participants based on the snowball method. The interview was conducted with teachers who have teaching experience in rural areas and curriculum experts and sociologists. Interview were analyzed based on grounded theory and the open and axial coding methods were used. In the open coding the concepts were related to each other and the initial categories were determined, and in the axial coding central categories were achieved by continuous comparison of the raw data. The analysis of teachers' interview revealed the final political-educational strategies of the education, and the analysis of the experts' interview revealed the Multi-authored policy of the main category.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از کدگذاري باز کدهاي باز ثانويه (مقوله ي جانبي) کدهاي باز اوليه واگذاري محتوا ضعف محتوا، تمرکز در طراحي، جايگاه هويت قومي در محتوا، مشارکت اقوام در طراحي، توجه به تمام عناصر هويت قومي برانگيختگي ذهنيت و شخصيت معلمان ، حساسيت دانش آموزان نسبت به تنوع فرهنگي، درک ضرورت هويت يابي توانايي طراحي و توليد معلمان و يادگيري شيوه ي طراحي محتوا، مشارکت معلمان ، بازنگري در شيوه هاي اجراي ضمن خدمت شناخت توانايي شناخت مسأله ، اهميت و ضرورت توجه به اقوام ، شناخت سرمايه فرهنگي اقوام تصميم گيريهاي سياسي محافظه کاري سياست گذاران ، انتصاب مديران قومي، بيتوجهي به نخبگان اقوام ، دخالت هاي سياسي در امور آموزشي و پرورشي کشور فرايند توسعه افزايش نقش معلمان ، استفاده از کارگروه هاي استاني، فرصت هاي گردهم آيي معلمان ، سياست گذاران و برنامه ريزان امکانات رسانه ها و سيستم هاي هوشمند، زيرساخت هاي مدرسه فرايند پشتيباني فوق برنامه ها و طرح هاي تابستاني، جشنواره ها، موزه ها، رسانه ها، تجربيات بزرگان و معلمان بومي نوع نگاه دولت به اقوام کم توجهي به اقوام ، نابرابري توزيع امکانات آموزشي، برنامه ريزيهاي کلان حافظه تاريخي افراد فراموشي بزرگان اقوام ، بيتفاوتي نسبت به گذشته ، فراموشي عناصر هويت ساز قومي بودجه بندي کميت درس هاي آزاد، نگاه جزئي واگذراي محتوا، کم رنگي محتوا، نابرابري حضور مؤلفه هاي قومي 1 Strauss & Corbin 2 Constant Comparative Method 3 Subsidiary categories 4 Focal or Core categories ابهام در نگاه سند قابليت اجرايي سند، جدايي از حوزه عمل ، ميزان توجه سند، فهم معلمان تمرکزگرايي رويکرد تمرکزگرايي اهداف و محتوا، محتواي يک دست ، تصميم گيريهاي مرکزي روابط ميان معلمان تبادل نظر و ترويج فرهنگ ، آگاه سازي افراد، ايجاد شناخت عميق تر درک افراد فهم دقيق ضرورت توجه به اقوام ، پرهيز از بيتفاوتي، واکنش افراد نسبت به يکديگر توزيع بودجه جايگاه آموزش وپرورش در بودجه هاي سالانه ، سياست هاي کلان اقتصادي سرانه آموزش وپرورش اولويت اقتصادي مسائل قوميتي، هزينه هاي مرتبط با مسائل و برنامه هاي اقوام ، دغدغه هاي مالي آموزش وپرورش سرانه ي فرهنگي ـ قومي طراحي طرح هاي آشنايي و انگيزشي، اختصاص هزينه هاي جداگانه پراکندگي اقوام پراکندگي اقوام در کشور، جايگاه جغرافيايي حساس (از لحاظ سياسي)، سکونت مرزي جايگاه اجتماعي اقوام حضور معنوي اقوام در جامعه ، ميزان آشنايي جامعه از اقوام ، ميزان آشنايي اقوام نسبت به يکديگر، نوع نگاه جامعه به اقوام انعطاف پذيري جامعه ميزان پذيرش اقوام در جامعه ، ميزان مشارکت اقوام ، حس احترام ، تعاملات ميان قومي پررنگي مؤلفه هاي ملي در جامعه تأکيد رسانه ها بر مؤلفه هاي ملي، کم توجهي به زبان و پوشش اقوام ، احساس حقارت نسبت به بيان تعلق قوميتي حمايت ساير نهادها برگزاري طرح هاي حمايتي، تأمين هزينه ها، برخورد عادلانه (در سيستم جذب و ....