چکیده:
پژوهش حاضر در جهت تبیین تفاوت میانگین نمره اعتماد فناورانه دانشآموزان و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان مدارس متوسطه دوره اول شهر اردبیل اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها، کمی و به لحاظ ماهیت پژوهش توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اردبیل بود. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه که یکی برگرفته از پرسشنامه TPACK و دیگری برگرفته از پرسشنامه اعتماد فناورانه استفاده شد. در بررسی و تحلیل فرضیههای پژوهش از تحلیل واریانس تکمتغیره برای بیان تفاوت میانگین نمره اعتماد فناورانه دانشآموزان و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه پژوهشی بعد از ترکیب متغیر نوع مدرسه با دانش و مهارت TPACK از تحلیل واریانس تکمتغیری استفاده شده است. در رابطه با فرضیه بیان تفاوت میانگین نمره اعتماد فناورانه دانشآموزان با اینکه تعامل بین مدرسه و دانش تربیتی، مدرسه و دانش محتوای تربیتی با اعتماد فناورانه دانشآموزان رابطه معنیداری دارد. اما در سایر مولفهها رابطه معنیدار آماری مشاهده نگردید. از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت میتوان با افزایش سطح دانش و مهارت TPACK معلمان به بهبود وضعیت اعتماد فناورانه دانشآموزان کمک کرد.
The study was conducted to explain the difference between the mean score of technological trust of students and the level of knowledge and skills of TPACK high school teachers in Ardabil. This study is quantitative in terms of applied purpose and in terms of data collection method and descriptive in terms of the nature of the research. This study included all teachers and high school students in Ardabil. The research tool was that two questionnaires were used to collect information, one from TPACK questionnaire and the other from technological trust questionnaire. Univariate analysis of variance was used to analyze the research hypothesis after combining the school type variable with TPACK knowledge and skills. Regarding the hypothesis of expressing the difference between the mean score of students 'technological trust, although the interaction between school and educational knowledge, school and educational content knowledge has a significant relationship with student's technological trust. From this research it can be concluded that by increasing the level of knowledge and skills of TPACK teachers can help improve the technological trust of students.
خلاصه ماشینی:
اما نگرانيهاي 1 McAnear 2 Angeli & Valanides 3 Doering, Scharber, Miller & Veletsianos 4 Onal 5 Ay, Karadag & Acat 6 Wang & Ve Woo 7 Debbagh & Jones 8 Noiwan, Piyawat & Norcio بوجود آمده از طرح اثربخشــي تلفيق فناوري در نظام آموزشــي و دلايل ناکامي طرح مذکور چنين بيان شــده اســت (مينگ ، هال ، آزمن و جويس ١؛ ٢٠١٠: -عدم تمايل معلمان به استفاده از درس افزار مدرسه هوشمند (شرکت توسعه چندرسانه اي ٢، ٢٠٠٥) -عدم آشنايي معلمان با شيوه ها و فنون به کارگيري فاوا در تدريس (بينگ ملس ٣، ٢٠٠٩) -اتخاذ سياست بالا به پايين ( در مقابل سياست توزيعي و پايين به بالا که مدارس راهبر کار باشند (بسم اله خاتون ٤، ٢٠٠٨) -تفاوت هاي چشـمگير ميان مدارس از نظر تجهيزات زيرسـاختي و پذيرش مفهوم هوشـمندسـازي به ويژه ميان مدارس شـهري و روستايي (مينگ و همکاران ، ٢٠١٠) -تغيير ذهنيت معلمان در بکارگيري اثربخش ، خلاقانه و مشتاقانه فاوا (بسم اله خاتون ، ٢٠٠٨) -عدم حمايت مديران مدارس از معلمان مشتاق تغيير (لوبيس ٥، ٢٠٠٩) لذا در پژوهش حاضــر ميتواند راهنمايي صــريح و روشــن براي افزايش دانش هاي مورد نياز معلمان فراهم آورد که در نهايت موجبات افزايش يادگيري دانش آموزان را به دنبال خواهد داشـت .