چکیده:
چکیده دنیای امروز تغییرات و تحولات عمیقی را شاهد است که همه آنها در حوزههای عملکردی هویت، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان)، فضا و زمان قابل درک اند. هویتها چند پاره شده، مرزها در نوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شدهاند. در این رهگذر تلویزیون بعنوان زبان بینالمللی یکی از عوامل موثر در بروز این تغییرات است و تقریبا هیچ نقطهای از جهان را نمیتوان پیدا کرد که از امواج و پیامهای تلویزیونی بعنوان سفیران جدید در سیاستهای ارتباطی بدور باشد. در مواجه با چنین وضعیتی و برای درک مولفهها و مختصات تلویزیون جهانی این مقاله کوشیده است از طریق مصاحبه با بیست نفر از پژوهشگران ارتباطات و رسانه، زمینههای ظهور و بستر فعالیت تلویزیونهای جهانی در عصر جهانی شدن را بررسی نموده و نسبت به واکاوی مولفههای تلویزیونهای جهانی در شبکههای برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی اهتمام ورزد. نتایج حاصله حاکی از آنست که از منظر صاحب نظران ایرانی، مولفههای تلویزیون جهانی را می توان در چهار سطح مولفههای فنی (تکنیکی)، مولفههای محتوایی، مولفههای ساختاری و سرانجام مولفههای تاکتیکی (رویکردی) طبقه بندی کرد و زمینههای ظهور و بستر فعالیت تلویزیونهای جهانی تحت تاثیر عوامل و تمهای پنجگانه فرهنگی، فناوری، سیاسی، اقتصادی و زمینهای قرار دارند. کلید واژه: "جهانی شدن"، "تلویزیون جهانی"، "مولفه"، "صاحب نظران ایرانی"، "تماتیک"
AbstractToday's world is witnessing profound changes and transformations, all of which are understandable in the functional realms of identity, borders, the concept of geography (space), space and time. Identities are fragmented, borders are crossed and space and time are compressed. In this way, television as an international language is one of the effective factors in the occurrence of these changes and almost no part of the world can be found that is far removed from the waves and television messages as new ambassadors in communications policy. In the face of such a situation and to understand the components and coordinates of world television, this article has tried to examine the emergence and context of global television in the era of globalization through interviews with twenty communication and media researchers and try to analyze the components of world television in the foreign networks of the Islamic Republic Broadcasting. The results indicate that from the perspective of Iranian experts, the components of world television can be classified into four levels: technical components, content components, structural components, and finally tactical components (approach). And the contexts of the emergence and context of global television are influenced by five factors and themes: cultural, technological, political, economic and contextual.Keywords: "Globalization"."global Television"."Component"."Iranian Experts"."Thematic