چکیده:
زمینه و هدف: رفتار مصرف کننده و رفتار خرید آنی طی دهه های اخیر یکی از موضوعات مورد توجه محققان حوزه بازاریابی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر رفتار خرید آنی بود.روش تحقیق: این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد پدیدار شناسی و با هدف درک تجارب افراد دارای رفتار خرید ناگهانی و پیامدهای آن انجام شد. از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و 10 نفر به عنوان نمونه بانوجه به قاعده اشباع و تکراری شدن مطالب تعیین شد. جهت کدگذاری اطلاعات مفاهیم، سازه های فرعی و اصلی به تفکیک حوزه طبق تئوری استراوس و کوربین تعیین شد. در مصاحبه ها مفاهیم استخراج و پس از تلخیص مفاهیم تکراری فیلتر شد، سپس بر اساس آنها، سازه های فرعی و اصلی استخراج گردید.یافته ها: طبق یافته ها شرایط علی شامل دو مقوله محرک ها و عامل فرهنگی بود، مقوله محرکی شامل محرکات درونی و بیرونی ای بود که باعث بروز رفتار خرید آنی شده بود، و مقوله فرهنگ شامل باور، نگرش و قالب های فکری مطرح شده توسط نمونه پژوهش بود. همچنین حضور دیگران، قیمت و جذابیت نیز عاملی تعیین کننده به عنوان پیش بین بروز رفتار خریدآنی مطرح گردید. مقوله مهم دیگر در بروز رفتار خریدآنی باورها و قالب های فکری شرکت کنندگان بود که باتوجه ریشه دار بودن این افکار در هنجارها و ارزشهای فرهنگی به عنوان مقوله فرهنگ و عامل علی کدگذاری شد. پیامدهای تجربه خرید آنی در سازه های فرعی خوشایند و ناخوشایند نامگذاری گردید.
Background and Aim: Consumer behavior and instant buying behavior has been one of the topics of interest for marketing researchers in recent decades. Therefore, the aim of this study was to investigate the psychological factors affecting instant purchase behavior.Methods: This qualitative study was conducted using a phenomenological approach with the aim of understanding the experiences of people with sudden buying behavior and its consequences. Purposeful sampling method was used and 10 people were selected as the sample according to the rule of saturation and repetition of content. In order to encode the concept information, the sub-main and main structures were determined separately according to Strauss and Corbin theory. In the interviews, the concepts were extracted and after summarizing the duplicate concepts, then the sub-main and main structures were extracted based on them.Findings: According to the findings, causal conditions included two categories of stimuli and cultural factor, stimulus category included internal and external stimuli that caused immediate buying behavior, and culture category included beliefs, attitudes and thought patterns proposed by It was a research sample. Also, the presence of others, price and attractiveness were the determining factors as predictors of purchasing behavior. Another important category in the emergence of purchasing behavior was the beliefs and thought patterns of the participants, which was coded as a category of culture and causal factor due to the roots of these thoughts in cultural norms and values. The consequences of the instant purchase experience in pleasant and unpleasant sub-structures were named.
خلاصه ماشینی:
مقوله مهم ديگر در بروز رفتار خريدآني باورهـا و قالـب هـاي فکري شرکت کنندگان بود که باتوجه ريشه دار بودن اين افکار در هنجارها و ارزش هاي فرهنگي به عنوان مقولـه فرهنگ و عامل علي کدگذاري شد.
1 Impulse buying بر اين اساس و با توجه به پيامدهاي ذکر شده فردي و اجتماعي اين رفتار و از طرفي اهميت کشف عوامـل مـوثر 911 بر اين رفتار از ديد فعالان حوزه خريد، فـروش و توليـد، مطالعـه حاضـر بـه کشـف عوامـل مـوثر روانشـناختي، شخصيتي، فرهنگي و رسانه اي از تجارب افراد با تجربه رفتار خريد آني ميپردازد.
شرکت کننده شماره دو علل ديگر خريد را اينگونه بيان کرد:" اگر دقت کرده باشي قـديم هـر کـاري ميخاسـتن بکنن يامثلا ناراحت بودن يا خونه جديد، ميرفتن آيينه ميخريدن چـون اعتقـاد داشـتن نـور داره راه روشـن داره و خيلي از اين مسايل به خاطر اينکه همون انرژي ها وهمون نـاراحتي هاشـون رو از خودشـون دور کـنن ميومـدن ميگفتن ميريم آيينه ميخريم يعني باز از خريد صحبت ميکرديم ميريم شمع ميخريم که نور داشته باشـه راه روشـن رو بياره برامون "؛ که باتوجه به اينکه به عنوان باورهايي که در ارزش هاي فرهنگي ريشه داشت بـه عنـوان سـازه باور در مقوله فرهنگ کدگذاري گرديد.
مقوله مهم ديگر در بروز رفتار خريدآني باورها و قالب هـاي فکري شرکت کنندگان بود که باتوجه ريشه دار بودن اين افکار در هنجارها و ارزشهاي فرهنگي بـه عنـوان مقولـه فرهنگ و عامل علي کدگذاري شد.
٤. جمع بندي و نتيجه گيري طبق يافته ها و پارادايم منتج از آن ، دو مقوله محرک ها و عامل فرهنگي به عنوان علل رفتـار خريـد آنـي شناسـايي شد، مقوله محرکي شامل محرکات دروني و بيروني اي بود که باعث بروز رفتار خريد آني شده بود، و مقوله فرهنگ شامل باور، نگرش و قالب هاي فکري مطرح شده توسط نمونه پژوهش بود.