چکیده:
هدف این مقاله،مطالعه ی نظام مند بر اساس روش سنتز پژوهی از الگوهای نظری و پژوهش های انجام شده درحوزۀ برنامه درسی مهارتآموزی در دوره اول متوسطه است. که با روش تحلیل محتوای قیاسی و به روش کدگذاری سه مرحله ای انجام پذیرفته است.. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی مقالات، پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی حوزۀ برنامه ریزی درسی مهارتی است.که تعداد 32 پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان می دهد شانزده مقوله محوری شامل: غنی سازی آموزش و محیط یادگیری برآورده کردن نیازهای اشتغال،کارکرد اجتماعی، سواد تولید، سواد اطلاعاتی، سواد مالی، یادگیری مستمر، فرصت آفرینیسازماندهی و ایمنی،مدیریت، مهارت ادراکی،مهارت ارتباطی،مهارت اخلاقی،هدایت تحصیلی،شناخت مشاغل،کارآفرینی که در قالب چهار هدف -1توسعه اقتصادی و اجتماعی2- ارتقای مهارت فن آورانه3- ارتقای مهارت فنی4- ارتقای مهارت شخصیتی و ارتباطی 5- و ایجاد هویت حرفه ای مـی تواننـد اهداف برنامة درسی مهارت آموزی به دانش آموزان دوره اول متوسطه باشند. می توان گفت، اهداف برنامه درسی مبتنی بر مهارت و کارآفرینی بر شایستگی کلیدی دانش آموزان در راستای هویت حرفه ای و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی تهیه و تدوین می شود. که با روش های فعال،مشارکتی،انفرادی،انلاین و تلفیقی آموزش داده می شوند.
The purpose of this article is a systematic study based on the synthesis research method of theoretical models and research conducted in the field of skills curriculum in junior high school. Which has been done by deductive content analysis method and three-step coding method. The statistical population of this research includes all articles, dissertations and research projects in the field of skill curriculum planning. 32 researches have been purposefully selected and Were analyzed. The results show sixteen key categories including: enriching education and learning environment to meet employment needs, social functioning, production literacy, information literacy, financial literacy, continuous learning, opportunity creationOrganization and safety, management, perceptual skills, communication skills, moral skills, academic guidance, job recognition, entrepreneurship in the form of four goals: 1- economic and social development 2- technological skills development 3- technical skills development 4- personality and communication skills 5- and Creating a professional identity can be the goals of a skills curriculum for junior high school students. It can be said that the goals of the curriculum based on skills and entrepreneurship are based on the key competencies of students in the direction of professional identity and economic and social development. Which are taught through active, participatory, individual, online and integrated methods.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان مي دهد شانزده مقوله محوري شامل : غني سازي آموزش و محيط يادگيري برآورده کردن نيازهاي اشتغال ،کارکرد اجتماعي ، سواد توليد، سواد اطلاعاتي ، سواد مالي ، يادگيري مستمر، فرصت آفريني سازماندهي و ايمني ،مديريت ، مهارت ادراکي ،مهارت ارتباطي ،مهارت اخلاقي ،هدايت تحصيلي ،شناخت مشاغل ،کارآفريني که در قالب چهار هدف -١توسعه اقتصادي و اجتماعي ٢- ارتقاي مهارت فن آورانه ٣- ارتقاي مهارت فني ٤- ارتقاي مهارت شخصيتي و ارتباطي ٥- و ايجاد هويت حرفه اي مـي تواننـد اهداف برنامۀ درسي مهارت آموزي به دانش آموزان دوره اول متوسطه باشند.
تغيير رويکرد آموزش و پرورش نشان مي دهد موضوع مهارت و تربيت حرفه اي يکي از مهمترين اهداف توسعه انساني و اقتصادي کشور تلقي شدهبطوري که انتظار مي رود دانش آموزان در پايان دوره متوسطه حداقل در يک مهارت ، آموزشهاي لازم را کسب کرده باشند و در کنار آموزشهاي تخصصي به آموزش مهارتهاي اشتغال زا به عنوان مهارتهاي تکميلي در برنامه هاي درسي اين دوره ها توجه شود (چهارباشلو و عباسي، ١٣٩١) با اين رويکرد، ضرورت تغيير در برنامه ريزي آموزشي متناسب با نيازهاي محيط کار فراهم مي شود بطوري که ، دانش آموزان در کنار موضوعات تئوري ک در محيط تحصيل مجهز به مهارت هاي تخصصي و عمومي شوند .
آيتي و همکاران (١٣٩٣) پژوهشي با عنوان بررسي ارتباط برنامه درسي (مهارت هاي عمومي) آموزش هاي فني و حرفه اي با نيازهاي بازار کار شهر بيرجند انجام داده اند جامعه تحقيق کليه صاحبان مشاغل در هر يک از رشته ها مي باشد که صلاحيت حرفه اي آنها مورد تاييد اداره کل فني و حرفه اي استان قرار گرفته است .
International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET) Vol. 5, Issue 1, April 2018, 64-76 DOI: 10.