چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی عوامل موثر بر ادراک از ایمنی مصرف کنندگان با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری طبق نظر خبرگان وسپس تایید مدل توسط مصرف کنندگان لوازم خانگی در مشهد اجرا گردیده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی با رویکردی ترکیبی است.جامعه آماری کیفی شامل 20 نفرخبرگان دانشگاهیو نمایندگان انحصاری تعمیر و گارانتی محصولات خانگی، جامعه آماری کمی شامل 384 نفر مصرف کنندگان لوازم خانگی است. به دلیل عدم وجود پیشینه تحقیق مرتبط از روش ترکیبی استفاده گردید.درفازشناخت،روشکیفیتحلیل محتوا،جهت طراحی،ازروشمدلسازیساختاریتفسیریو جهت سنجشمدل، روش معادلات ساختاریمبتنیبررویکردحداقلمربعات-جزییاستفاده شد. درنهایت وضعیت موجود عوامل احصاء شده از یک جامعه آماری کمی با استفاده از آزمون tی یک نمونه بررسی میگردد. یافته ها: شاخصهای برازش،برازش مدل نظری با داده ها را تایید کردند. با اطمینان 95 درصد برازندگی مدل ادراک از ایمنی استفاده کنندگان لوازم خانگیدر مشهد پذیرفته میشود. نتایج: جهت دهی مشتری و آموزش، عوامل مرتبط با فروشندگان، دستور العمل و لیبل، عوامل فرهنگی و اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی، ویژگی جمعیت شناختی، دانش و آگاهی مشتری، عوامل مرتبط با محصول برادراک مصرف کنندگان از ایمنی محصول تاثیر دارد.
This study aimed to design a conceptual model of factors affecting consumer safety perception using interpretive structural modeling according to experts and then model approval by home appliance consumers in Mashhad. Methodology: The research is descriptive-analytical with a mixed-method approach. The qualitative statistical population includes 20 academic experts and exclusive representatives of repair and warranty of home products, and the quantitative statistical population includes 384 consumers of home appliances. Due to the lack of relevant research background, a combined method was employed; in the cognitive phase, content analysis; in the design phase, interpretive structural modeling technique and structural equations using partial minimum squares were employed in the evaluation phase. Finally, the current status of the enumerated factors from a small statistical population using the t-test of a sample is examined. Findings: The fit indicators confirmed the fit of the theoretical model with the data. The model of perception of safety for home appliance consumers is accepted with 95% reliability. Result: Product-related factors, customer knowledge and awareness, demographic characteristics, advertising and marketing, sociocultural factors, instructions and labels, seller-related factors, and customer orientation and training affect consumer perception of product safety.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل مفهومي عوامل موثر بر ادراک مصرف کننده با رويکرد ايمني محصول (مط العه موردي مصرف کنندگان لوازم خانگي در مشهد) سعيد احمديان ١ قسايدسمعکاليمرابازآنويير٣بخش ٢ تاريخ دريافت : سيد عباس حيدري ٤ 1401/4/10 چکيده تاريخ پذيرش : 1401/6/7 پژوهش حاضر با هدف طراحي مدل مفهومي عوامل موثر بر ادراک از ايمني مصرف کنندگان با استفاده از روش مدلسازي ساختاري تفسيري طبق نظر خبرگان وسپس تاييد مدل توسط مصرف کنندگان لوازم خانگي در مشهد اجرا گرديده است .
دانش و آگاهي مشتري اين مقوله شامل ريسک ،عوامل فردي،ويژگي شخصيتي،اهميت دادن به محل توليد،نحوه استفاده از محصول ،تجارب پيشينه آموزش ،نگرش مصرف کنندگان ،شبکه اجتماعي وفضاي مجازي،جمع آوري اطلاعات ازجمله عوامل شناسايي شده هستند که بر ادراک از ايمني محصول تاثير دارد.
دستور العمل و ليبل استفاده از فونت مناسب جهت طراحي دستور العمل محصول بر ادراک مصرف کننده از ايمني محصول تاثير دارد Hall et (١٩٨٣,Reid&Preusser;٢٠١٣,Lagheri&Wogalter;٢٠١٦,al).
در پژوهش حاضرعوامل موثر بر ادراک مصرف کنندگان از ايمني محصول با استفاده از مدل ساختاري تاييد و آزمون گرفته شده است .
تاييد و آزمون مدل مفهومي بر اساس ديدگاه مصرف کنندگان با توجه به اينکه در مرحله پيشين پژوهش طراحي مدل مفهومي عوامل موثر بر ادراک مصرف کنندگان از ايمني محصول و ترسيم روابط بين ابعاد با استفاده از روش مدلسازي ساختاري تفسيري بر اساس ديدگاه خبرگان گزارش شده است .
براساس مقولات حاصل در مدل (شکل ١) هشت فرضيه تنظيم گرديد: فرضيه ١-جهت دهي مشتري و آموزش بر ادراک ايمني استفاده - کنندگان لوازم خانگي در شهرستان مشهد تاثير دارد.
فرضيه ٨- عوامل مرتبط با محصول بر ادراک ايمني استفاده - کنندگان لوازم خانگي در شهرستان مشهد تاثير دارد.