چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تایید مضامین مربیگری ورزش با استفاده از رویکرد آمیخته بود. مشارکت-کنندگان بخش کیفی شامل بیست نفر از مربیان و ورزشکاران بودند که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند برای مصاحبههای عمیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کمی با استفاده از دادههای مرحله کیفی پرسشنامهای تهیه و پس از اخذ تایید روایی محتوایی متخصصان توسط 380 پاسخگو کامل شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، کلیه مضامین را تایید کرد. سه مضمون پایه به ترتیب شامل بینفردی، درونفردی و محیطی بود. مضامین بینفردی شامل مدیریت (سازماندهی، بهکارگیری، هدایت، برنامهریزی، ارزیابی)، مهارتهای مربیگری (انسانی-ارتباطاتی، فنی-آموزشی، ادراکی-رهبری و سیاسی)، رفتار مربیگری (هدایتی-اجتماعی، حمایتی-فرهنگی، رفتارهای ویژه)، روابط اجتماعی (با همکاران، ذینفعان، ورزشکاران، رسانهها) و بود. مضامین درونفردی شامل ویژگیهای فردی (روانی، اخلاقی، شخصی)، فلسفه (تفکر هنرمندانه، عشق به کار، باورها و ارزشهای مرکزی)، دانش مربیگری (قابلیت انتقال دانش؛ تئوریک، عملی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، داشتن روحیۀ پژوهشگری، کارآموزی) بود. مضمون محیطی شامل ایفای نقش (الگو، تخصصگرایی، معلمی)، موقعیت مسابقه (تاکتیک، راهبرد، آمادگی لجستیک برای مسابقه، تنتیجهگرایی)، موقعیت تمرین (آموزش تاکتیک، آموزش تکنیک، افزایش آمادگی جسمانی)، و شرایط محیطی (هدف ورزش، محیط ورزش، شاگردان) بود. یافتهها نشان داد علاوه بر مواردی که به فرد مربی مرتبط است، آنها نقشها، وظایف و فعالیتهای متعدد و متفاوتی دارند پس نیاز دارند همانند یک رهبر ارکستر، از دانش و هنر خود برای بسترسازی مولفههای مورد نیاز برای هر موقعیت خاص استفاده نماید.
The goal of this study was identifying and confirming sport coaching' themes by using mixed method Approach. Participants in qualitative part were twenty sport coaches and athletes whom had specific criteria purposefully for deep interveiews selected. Data were analyzed using thematic analysis method. In a small step, a questionnaire was prepared using qualitative stage data and after obtaining confirmation of the content validity of the experts, it was completed by 380 respondents. The results of the structural equation model confirmed all the themes. The three basic themes included interpersonal, intrapersonal, and contextutal, respectively. Intrapersonal contained management (organizing, employment, direction, planning, evaluation), coaching skills (humanistic-comunicational, technical-instructional, perceptual-leadership, political), coaching behavior (directional-social, supportive-cultural, specific behavior) and social relations (with associates, stockholders, athletes, media). Intrapersonal theme contained characteristics (psychic, ethical, personal), philosophy (artistic thinking, love to coaching, core believes and values), knowledge (transfer knowledge, theoric, practical,), and interest to grow and excellence (continues learning, moral of research, apprentice,). Contextual themes contained play role (model, specialism, teacher), match situation (tactic, strategy, logestic readiness for match, winning), practice situation (instruction of tactic, technic, promot of fitness), and contextual situations (pupose of sport, players, sport environment). The findings showed that in addition to the themes related to the coach, they have many different roles, tasks and activities, so they need like an orchestration, their own knowledge and art to lay the groundwork for the components and use for each specific situation.
خلاصه ماشینی:
در اکثر مواقع ، تعریف مربیگری در ورزش اغلب تا حد یک فرد خبره در تکنیک های تمرین بدنی ساده سازی شده است در حالی که تعریف مربی باید جامع و شامل متغیرهایی باشد که به مهارت های مربی و کاربرد دانش مربی برای تعیین مولفه های مورد نیاز در هر موقعیتی نیاز دارد (نورث ، پیگوت ، لارا- برکیال ، آبراهام و مویر٢، ٢٠١٩: ١٣).
North, Piggott, Lara-Bercial, Abraham & Muir 3.
Hall, Gray, Kelly, Martindale & Sproule 3.
Chiu, Mahat, Hua & Radzuwan 5.
با توجه به نقش هایی که مربی ایفا میکند تعریف مربیگری خیلی جامع تر از آن است که فقط او را به عنوان آموزش دهنده یا معلم در نظر بگیریم ، زیرا مربیان باید مهارت ها را به صورت عملی نمایش دهند، برنامه ریزی کنند، انگیزه بازیکنان را بالا ببرند، توصیه هایی به بازیکنان میکنند، رهبر هستند، تصمیم گیری میکنند و یک دانش متناسبی دارند (ژابو٢، ٢٠١٤: ٤٣).
Kelly, Thelwell, Barker & Harwood 8.
در این راه استفاده از رویکرد بومی و دانش موجود مربیان و دیدگاه ورزشکاران و شرکت کنندگان در ورزش می تواند مضامینی را مشخص کند که شاید در مدل های دیگر مربیگری که همگی در خارج از کشور تدوین شده اند به آنها اشاره نشده است .
William, Falcao, Bloom & Sabiston 3.
International Journal of Sports Science & Coaching, 60, 523-547.
International Journal of Sports Science & Coaching, 60, 523-547.
International Journal of Sports Science & Coaching, 60, 523-547.
International Journal of Sports Science & Coaching, 60, 523-547.