چکیده:
در اقتصاد امروز شهرها، کسبوکارهای کوچک، جایگاه قابل توجهی یافتهاند. ماهیت و مقیاس فعالیت این نوع از کسبو کارها، بعضاً سبب بروز واکنشهای متفاوتی نسبت به عوامل کلان بیرونی میگردد؛ بهطوریکه ممکن است بعضی نیروهای مخرب برای کسبکارهای بزرگ، به رشد و شکوفایی کسبو کارهای کوچک کمک کنند و یا برعکس. در این میان، مدیریت شهری، نه بهعنوان نیروی مستقیماً تأثیرگذار، بلکه در جایگاه عنصری تسهیلگر، میتواند وارد عمل گردد. در این پژوهش، با مطالعه نیروهای کلان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، زیست محیطی و قانونی، تحلیلی کلی از وضعیت موجود و نوع تأثیرگذاری این نیروها به روش PESTEL انجام، و سپس، با استفاده از روش آینده پژوهی تایدا، روابط علی بین روندهای موجود و عدم قطعیتهای اصلی، تعیین شده است. نتایج مطالعات، نشان داد که وجود تحریمهای اقتصادی و تعدد قوانین، عدم قطعیتهایی هستند که میتوان سناریوهای آینده پژوهی را مبتنی بر آنها ارائه نمود. بر این اساس، از آنجا که محتملترین آینده پیشرو، رویکرد اقتصاد مقاومتی خواهد بود، 8 راهبرد در ارتباط با مدیریت شهری تسهیلگر قابل ارائه است که از قابلیت پابرجایی در همه سناریوها برخوردارند و شامل تحقق مدیریت یکپارچه، ایجاد صندوق مالی حمایتی، حمایت از تولیدات داخلی، ایجاد خوشههای کسبوکار در سطوح مختلف، حمایت از کارآفرینان، توسعه مفاهیم دانشپایگی و اقتصاد دانشبنیان در رابطه با کسبوکارهای کوچک، توسعه زیرساختها، فناوریها، تجهیزات تولید و خدمات فنی در شهر تهران و حمایت از توسعه فناوریهای پاک در واحدهای آلاینده می باشند.
In today's urban economy, small businesses have found a significant place. The nature and scale of the activities of this type of business cause different reactions to macro-external factors, so that some destructive forces for large businesses may lead to the growth and prosperity of small businesses or vice versa. Thus, urban management can act not as a directly influential force, but as a facilitator. In this study, by studying the macro-political, economic, social, technological, environmental and legal forces, the current situation and the type of influence of these forces are analyzed generally by PESTEL method. Then, using the TAIDA futurology method, the causal relationships between the existing trends and the main uncertainties are determined. The results of the studies show that the existence of economic sanctions and the multiplicity of laws are uncertainties, and future research scenarios can be presented. Accordingly, since the most likely future will be the resistive economy approach. As a result, eight strategies related to facilitator urban management can be presented that are sustainable in all scenarios. These include the realization of integrated management, creation of a support fund, support the domestic production, creation the business clusters at different levels, support the entrepreneurs, development of knowledge concepts and knowledge-based economics in relation to small businesses, development of infrastructure, technologies, production equipment and technical services in Tehran and supporting the development of clean technologies in polluting units.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس ، از آنجا که محتمل ترین آینده پیش رو، رویکرد اقتصاد مقاومتی خواهد بود، ٨ راهبرد در ارتباط با مدیریت شهری تسهیل گر قابل ارائه است که از قابلیت پابرجایی در همه سناریوها برخوردارند و شامل تحقق مدیریت یکپارچه ، ایجاد صندوق مالی حمایتی، حمایت از تولیدات داخلی، ایجاد خوشه های کسب وکار در سطوح مختلف ، حمایت از کارآفرینان ، توسعه مفاهیم دانش پایگی و اقتصاد دانش بنیان در رابطه با کسب وکارهای کوچک ، توسعه زیرساخت ها، فناوریها، تجهیزات تولید و خدمات فنی در شهر تهران و حمایت از توسعه فناوریهای پاک در واحدهای آلاینده می باشند.
1. Doing Business علاوه بر این در سال ٢٠١٥، همایش جهانی همکاری شهر و کسب وکار برگزار شد که ضمن آن بر روی حدود ٢٠٠٠ کسب وکار سراسر دنیا از بخش های مختلف اقتصادی، مطالعاتی انجام شد و نتایج ، نشان داد که سه موضوع در شهرهایی که درزمینه همکاری شهر و کسب وکار موفق بوده اند، مشترک بوده که عبارتند از (افشاری و امیرخانی شهرکی، ١٣٩٩): رشد پایدار و هوشمند: به معنی رشد اقتصادی، به نحویکه به کیفیت بهتر زندگی برای شهروندان منجر شده و صدمه ای به محیط وارد نمیکند و شامل : رویکرد استراتژیک رشد با هدف های روشن ، استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی و عمومی، حمایت از تشکیلات اقتصادی، قوانین و مشوق های مناسب و برنامه ریزی بلندمدت مؤثر شهر است (٢٠١٥ ,NLC).