چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و اولویت بندی مولفههای آموزش مجازی مبتنی بر شبکه ی شاد در دوران کرونا از دیدگاه دانش آموزان بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه ناحیه 1 و 2 شهر اراک بود که از بین آنها 150 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری آموزش مجازی مبتنی بر شبکه شاد از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و با مقدار 72/0 تایید شد. براساس نتایج آزمون تی تک نمونهای از نظر دانش آموزان متوسطه میانگین مولفههای ویژگیهای فردی یادگیرنده، میزان رضایت و علاقه به آموزش مجازی، ویژگیهای مدرس و شیوه تدریس، زیرساخت و فناوری و دسترسی با میانگین بیشتر از حد متوسط (3)، مطلوب ارزیابی شدند (01/0 >P)، ولی میانگین مولفۀ ویژگی شبکۀ شاد با میانگین کمتر از حد متوسط (3)، مطلوب ارزیابی نشد 01/0 >P). براساس نتایج آزمون رتبهای فریدمن بیشترین رتبۀ میانگین مربوط به عامل ویژگیهای فردی یادگیرنده با رتبۀ 92/3 و کمترین رتبۀ میانگین مربوط به عامل ویژگی شبکه شاد با رتبۀ 92/1 بود. عاملهای ویژگیهای مدرس و شیوۀ تدریس (26/3)، زیرساخت و فناوری و تدریس (97/2)، میزان رضایت و علاقه به آموزش (89/2) در رتبههای دوم، سوم و چهارم قرار داشت.
The purpose of this study was to evaluate and prioritize the components of e-learning based on happy network in the corona from the students' point of view. The research method was descriptive-survey. The statistical population included all first grade high school students in districts 1 and 2 of Arak city, from which 150 people were selected by available sampling method. A researcher-made questionnaire was used to measure the virtual education based on the happy network. The content and face validity of the questionnaire were confirmed using the opinions of experts and the reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha and confirmed with a value of 0.72. Based on the results of one-sample t-test for high school students, the average components of learner's individual characteristics, satisfaction and interest in virtual education, teacher characteristics and teaching methods, infrastructure and technology, and access with an average above average (3), Were evaluated as favorable (P <0.01), but the mean component of happy network characteristic with a mean below the average (3) was not considered desirable (P <0.01). According to the results of Friedman rank test, the highest mean rank was related to the factor of learner's individual characteristics with a rank of 3.92 and the lowest mean rank was related to the happy network characteristic factor with a rank of 1.92. Factors of teacher characteristics and teaching method (3.26), infrastructure and technology and teaching (2.97), satisfaction and interest in education (2.89) were in the second, third and fourth ranks.