چکیده:
با تفحص در آثار فیلسوفان اسلامی با قاعده «کل ممکن زوج ترکیبی» برخورد میکنیم که براساس آن همۀ موجودات امکانی دارای ماهیت هستند. بااینحال قاعده دیگری نیز با عنوان «النفس و ما فوقها وجودات صرفه» از سوی اصحاب حکمت متعالیه مورد قبول واقع شده است که براساس آن طبق تفسیر بدوی حکم بر فقدان ماهیت در مجردات شده است. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا تناقضی بین دو قاعده وجود دارد یا خیر و در صورت عدم وجود تناقض، دیدگاههایی که از سوی فیلسوفان برای رفع تناقض ظاهری بیان شده است چیست؟ برخی بین این دو قاعده تناقض قائل بوده و معتقدند رای نهایی صدرا تنها پذیرش یکی از این دو قاعده است. برخی دیگر هم معتقدند که علیرغم تناقض ظاهری، حقیقتاً بین این دو قاعده تناقضی وجود ندارد. نگارندگان بعد از احصای پاسخهای مطرحشده از سوی فیلسوفان آنها را قانعکننده نیافته ازاینرو با تحقیق و نگاه دوباره در معانی ماهیت پاسخ دیگری در این مقاله ارائه دادهاند.
With a thorough investigation in the works of Muslim philosophers we see the principle “Every contingent thing is composite duality, composed of quiddity and existence”. Which means that all contingent entities have the essence. However, there is another principle “The soul and above of it are mere identically and pure being” which has been accepted by companions of the philosophy of Illumination and Transcendent wisdom. according to this principle in an Initial Review, non-material objects do not have the essence. The main question of this investigation is if there is any contradiction between these two principles and if there is not, what would be the answer of philosophers to the seeming contradiction. some believe there is a contradiction between these two principles and the final idea of Mulla Sadra is one of them. On the contrary, some believe there is no contradiction between these two principles. The author does not regard the answers of the philosophers to be satisfactory and criticizes them. Hence, studying the different meanings of the essence, provided another answer in this paper.