چکیده:
پژوهش حاضر باهدف مقایسه و بررسی گرایش به ورزش، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان عادی و نخبه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که درباره نمونهای 60 نفری از دانشجویان (30 نفر دانشجوی نخبه و 30 نفر دانشجوی عادی) دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 99-98 انجام شد که با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای گرایش به ورزش زرندیه (1383)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1396) و بهزیستی ذهنی کیرز و ماکیرامو (2003) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام و تی گروههای مستقل تجزیهوتحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد بین گرایش به ورزش، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی در میان دانشجویان نخبه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام نیز نشان داد متغیرهای گرایش به ورزش و سرزندگی تحصیلی باهم 25 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی را پیشبینی میکنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، ضروری به نظر میرسد با تدوین، برنامهریزی و ارایه خطمشی مناسب، زمینه لازم برای بهبود و ارتقای بهزیستی ذهنی دانشجویان بهویژه دانشجویان نخبه فراهم شود.
خلاصه ماشینی:
کارشناسي ارشد جغرافيا، خرم آباد، ايران چکيده پژوهش حاضر باهدف مقايسه و بررسي گرايش به ورزش ، سرزندگي تحصيلي و بهزيستي ذهني در دانشجويان عادي و نخبه انجام گرفت .
نتايج اين پژوهش نشان داد بين گرايش به ورزش ، سرزندگي تحصيلي و بهزيستي ذهني در ميان دانشجويان نخبه و عادي تفاوت معناداري وجود دارد.
بنابراين ، بر اساس آنچه بيان شد مطالعه حاضر باهدف مقايسه و بررسي گرايش به ورزش ، سرزندگي تحصيلي و بهزيستي ذهني در دانشجويان عادي و نخبه انجام گرفت .
براي بررسي رابطه گرايش به ورزش و سرزندگي تحصيلي با بهزيستي ذهني ماتريس ضريب همبستگي پيرسون بين متغيرها بررسيشده که نتايج آن در جدول ٣ آمده است .
بحث و نتيجه گيري : مطالعه حاضر باهدف مقايسه و بررسي گرايش به ورزش ، سرزندگي تحصيلي و بهزيستي ذهني در دانشجويان عادي و نخبه انجام گرفت .
بر اساس يافته هاي اين پژوهش ، دانشجويان نخبه نسبت به دانشجويان عادي گرايش به ورزش ، سرزندگي تحصيلي و بهزيستي ذهني بيشتري دارند.
8 Comparison and examination of sports orientation, academic vitality and mental well-being in normal and elite students Rahman Kalantari*1, Maryam Kalantari2 1.
Master of Geography, Khorramabad, Iran Abstract The present study was conducted with the aim of comparing and investigating the tendency to exercise, academic vitality and mental well-being in normal and elite students.
The results of this research showed that there is a significant difference between the tendency to exercise, academic vitality and mental well-being among elite and normal students.
Keywords: sports orientation, academic vitality, mental well-being, students, elite.