چکیده:
چکیدهشواهد نشان میدهد که بخش عمدهای ازمشکلات فراگیران، در نتیجه عدم توجه به شایستگی روانی-اجتماعی بویژه آگاهی اجتماعی آنان است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه یادگیری اجتماعی – هیجانی جامع بر آگاهی اجتماعی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 97-96 بود. با توجه به نوع روش تحقیق، نمونه پژوهش با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شد، به این صورت که، از بین کلاسهای دانشگاه فرهنگیان چهار کلاس (دو کلاس دختر و دو کلاس پسر) انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم شدند، گروههای آزمایش طی6 جلسه (5/1 ساعته) با برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی جامع آموزش دیدند و گروههای کنترل آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری اطلاعات، از بعد آگاهی اجتماعی پرسشنامه کفایت اجتماعی– روانی تام استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه انجام گرفت. نتایج نشان داد که آموزش برنامه یادگیری هیجانی– اجتماعی جامع بر آگاهی اجتماعی دانشجویان دختر و پسر گروه آزمایش تاثیر معنی داری داشته است، اما بین گروههای آزمایش تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتایج این تحقیق اثربخشی آموزش برنامه یادگیری هیجانی– اجتماعی جامع بر آگاهی اجتماعی دانشجومعلمان را مورد تایید قرار داد.
AbstractEvidence shows that the major part of learners' problems is due to lack of attention to psychosocial competence, especially their social awareness. The purpose of the present study was determining the effect of social-emotional learning program on the social awareness of Farhangian University teacher trainees in East Azerbaijan. The present study is a quasi-experimental research with pretest-posttest design and a control group. The population of the study included all male/female teacher trainees of East Azerbaijan Farhangian University in the academic year of 97-96. According to the research method, the sample was selected using available sampling. In this way, four classes (two girls 'and two boys' classes) were selected from among the classes of Farhangian University and randomly divided into two experimental groups And control groups. The experimental groups trained a comprehensive social-emotional learning program in 6 sessions (1.5 hours) and control groups did not receive interventional. to collect data on social awareness of the students, social-psychological efficiency questionnaire was used. Data were analyzed using one-way covariance analysis. The results showed that comprehensive emotional-social learning program had a significant effect on the social awareness of the experimental group in female and male students, but there was no significant difference between the experimental groups. The results of the present study confirmed the effectiveness of social-emotional learning program training on the social awareness of teacher trainees.