چکیده:
مصونیت قرآن از تحریف از مهمترین مبانی تفسیری اغلب مفسران (از جمله علامهطباطبایی و آیتالله جوادی آملی) است. علامهطباطبایی مبنای تفسیری عدم تحریف قرآن را، در هفت بخش به تفصیل تبیین نموده است که عبارت است از: همانندی قرآن کنونی با قرآن عصر رسولالله$، معتبر دانستن روایات عدم تحریف قرآن، نقد دلایل معتقدان به تحریف قرآن، تحلیل جمع قرآن در عصر ابوبکر، تحلیل توحید مصاحف در دوره عثمان، تحلیل جمع قرآن بینالدفتین در زمان صحابه و نقد و بررسی روایات موهم به تحریف. در مقابل آیتاللهجوادیآملی در تبیین این مبنای تفسیری، بر اموری چون دلایل عقلی، دلایل نقلی، تواتر قرآن، شهادت تاریخ، هماهنگی قرآن با عترت، شهرت محققه به گواهی علمای فریقین تاکید دارد. مقایسه مبانی دو مفسر، نشان میدهد که در اصل مصونیت قرآنکریم از تحریف هر دو با یکدیگر اشتراکنظر دارند و این از مبانی مشترک صدوری، دو مفسر در تفسیر قرآن است اما در مقابل در تبیین جزییات موضوع، با یکدیگر اختلافنظرهایی دارند که واکاوی این اشتراکات و اختلافات، نشان دهندهی یک نوآوری در دیدگاههای آیتاللهجوادیآملی است. در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی و بهصورت تطبیقی به دیدگاه دو مفسر یاد شده در خصوص مبنای تحریفناپذیری پرداخته شده است. نتیجه آن که از جمله مبانی حضرت آیتاللهجوادیآملی آن است که، ایشان ترتیب آیات درون سورهها و ترتیب سورهها را توقیفی میداند و جمع و تدوین مصحفشریف را به زمان حیات رسولالله$ نسبت میدهد، درحالیکه حضرت علامه طباطبایی جمع و تدوین قرآن بهصورت کامل را در زمان حیات پیامبر$ نمیداند و معتقد به اجتهادی بودن ترتیب سورههاست. همین موضوع، ریشه اختلاف دیدگاه دو مفسر در تبیین مصونیت قرآن از تحریف است، که به نظر میرسد، سخن آیتاللهجوادیآملی صحیحتر باشد. همچنین آیتاللهجوادی آملی، استدلال علامهطباطبایی را در اثبات تحریفناپذیری قرآن، مستلزم دوری رقیق دانسته و به نقد سخن ایشان پرداخته است، که به نظر میرسد ملاحظه دقیقی است.
The immunity of the Qurʾan from distortion is one of the most important interpretive bases of most commentators (including Allameh Tabatabaie and Ayatollah Javadi Amoli). Allameh Tabatabaie has explained the interpretive basis of "non-distortion of the Qurʾan " in seven sections, which are: The similarity of the current Qurʾan with the Qurʾan of the time of the Messenger of Allah, validating the narratives of the non-distortion of the Qurʾan, criticism of the reasons of those who believe in distortion of the Qurʾan, analyzing the unification of the Qur'anic Mushafs during the period of Uthman, analysis of the collection of the Qur'an between two volumes at the time of the Companions and criticism of the narratives leading to distortion. On the other hand, Ayatollah Javadi Amoli, in explaining this interpretive basis, emphasizes things such as rational reasons, narrational reasons, the frequency of the Qurʾan, the testimony of history, the harmony of the Qurʾan with ʿItrat, the fame achieved by the testimony of scholars of the two sects. The comparison of the bases of two commentators shows that they both agree on the principle of immunity of the Holy Qurʾan from distortion, and this is one of the common bases of interpretational principles of the two commentators in the interpretation of the Qurʾan. But on the other hand, in explaining the details of the issue, they have differences of opinion with each other, and the analysis of these commonalities and differences shows an innovation in the views of Ayatollah Javadi Amoli. In this article, the view of the two mentioned commentators regarding the basis of incorruptibility has been discussed with a descriptive-analytical method and in a comparative manner. The result shows that one of the principles of Ayatollah Javadi Amoli is that he considers the order of the verses in the surahs and the order of the surahs to be a divine command, and he attributes the collection and editing of the Mushaf to the lifetime of the Messenger of Allah the Almighty. While Allameh Tabatabaie does not believe that the Qurʾan was compiled in full complete version during the lifetime of the Prophet (pbuh), and believes that the efforts to arrange the surahs are individual. This issue is the root of the difference of opinion of two commentators in explaining the immunity of the Qurʾan from distortion, which seems Ayatollah Javadi Amoli’s statement to be more correct in this regard. Also, Ayatollah Javadi Amoli considered Allameh Tabatabaie's argument in proving the incorruptibility of the Qurʾan as requiring a thin distance and criticized his words, which seems to be an accurate observation.