چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه دانشجو- معلمان و مهارتآموزان ماده 28 از لحاظ صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فاوا در آموزش ریاضی بود. روش این پژوهش از نوع شبهتجربی با طرح گروههای ایستا بود که 20 نفر از دانشجو- معلمان و 20 نفر از مهارتآموزان ماده 28 استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 98- 1397 نمونه آن بودند. هر دو گروه محتوای آموزش ریاضی دوره ابتدایی را با استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای و در محیط نرمافزار استوریلاین دریافت کردند. برای اندازهگیری سطح متغیر TPACK [تیپک (دانش محتوایی، پداگوژیکی و فناورانه)] از پرسشنامه سنجش دانش محتوایی ساهین (2011) با شش خردهمقیاس تیپک دانش محتوا، دانش پداگوژی، دانش فناوری، دانش آموزش محتوا، دانش پداگوژی/ فناوری و دانش محتوا/ فناوری استفاده شد که روایی و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی در سطح مطلوب ارزیابی شد و برای سنجش سطح متغیر دانش، نگرش، مهارت و خودکارآمدی رایانهای، پرسشنامه صلاحیتهای مبتنی بر فاوای سراجی و رستمی (1395) با 33 گویه بهکار برده شد که مقدار پایایی کلی پرسشنامه 0/89= α بود. نتایج با اجرای پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که میانگین نمرات دانشجو- معلمان در مولفههای دانش محتوا، دانش پداگوژی، دانش فناوری، دانش آموزش محتوا، دانش پداگوژی/فناوری و خودکارآمدی رایانهای بالاتر از مهارتآموزان ماده 28 است و این اختلاف در سطح اطمینان پنج درصد معنادار است. میانگین نمرات گروه ماده 28 در مولفههای دانش محتوا/فناوری، دانش شناختی فناوری و مهارت بهکارگیری فناوری بالاتر از میانگین نمرات دانشجو- معلمان بوده است و این اختلاف در سطح اطمینان پنج درصد معنادار است. همچنین، نتایج نشان میدهد که هر دو گروه در نگرش به فاوا و عملکرد تفاوتی با هم ندارند.
The present research has aimed to compare the competencies in teaching math using an IT-based approach in student-teachers and trainees admitted based on Article 28. A quasi-experimental approach was used, and static groups were devised, with the research sample consisting of 20 student-teachers and 20 Article 28 trainees from the province of Eastern Azerbaijan during 2018-2019. Both groups were provided with the content for teaching elementary school mathematics using multimedia software in Storyline. In order to measure the TPACK (technological knowledge, pedagogical knowledge, and content knowledge) variable level, the questionnaire devised by Sahin (2011) for the assessment of content knowledge -- consisting of the six TPACK microscales of content knowledge, pedagogical knowledge, technological knowledge, knowledge of teaching content, pedagogical-technological knowledge and content-technological knowledge -- was used, and the reliability and validity of the questionnaire were also assessed as desirable after preliminary use. As for the variable level regarding knowledge, computer skill and computer self-efficacy, the 33-item questionnaire devised by Seraji and Rostami (2016) on IT-based competences was used, and the total reliability of the questionnaire was determined to be α = 0.89. After pre-tests and post-tests were conducted, the results showed that the student-teachers scored higher in the components of content knowledge, pedagogical knowledge, technological knowledge, pedagogical-technological knowledge, and computer self-efficacy compared to the Article 28 group at 0.05 level of significance. The average scores obtained by the Article 28 group in the components of content-technological knowledge, cognitive-technological knowledge, and computer skills proved to be higher than those of the student-teachers group at 0.05 level of significance. Moreover, the results indicate no difference in regard to attitude toward IT or performance between the two groups.
خلاصه ماشینی:
براي اندازه گيري ســطح متغير TPACK [تي پک (دانش محتوايي ، پداگوژيکي و فناورانه )] از پرسشنامه سنجش دانش محتوايي ساهين (٢٠١١)باشش خرده مقياس تي پک دانش محتوا،دانش پداگوژي ،دانش فناوري ، دانش آموزش محتوا، دانش پداگوژي / فناوري و دانش محتوا/ فناوري استفاده شد که روايي و پايايي آن پس از اجراي مقدماتي در سطح مطلوب ارزيابي شد و براي سنجش سطح متغير دانش ، نگرش ، مهارت و خودکارآمدي رايانه اي ، پرسشنامه صلاحيتهاي مبتني بر فاواي سراجي و رستمي (١٣٩٥) با ٣٣ گويه به کار برده شد که مقدار پايايي کلي پرسشنامه ٠/٨٩= α بود.
1. Shulte, Slate & Onwuegbuzie 2.
Liu, Zhang & Wang 3.
Angeli, Valanides & Christodoulou 6.
Papanikolaou, Gouli & Makri 2.
Jamieson-Proctor, Finger & Albion 4.
از اين رو با توجه به مسئله چالش برانگيز نحوه جذب معلمان در آموزش و پرورش ، مسئله اصلي پژوهش حاضر عبارت است از اينکه دانشجو- معلمان و مهارت آموزان ماده ٢٨ از لحاظ صلاحيت تدريس مبتني بــر فاوا در آموزش رياضي چه تفاوتهايي با هم دارند.
در شکل شمارة ٢ وضعيت توصيفي خرده مقياسهاي دانش محتوايي (تي پک ) و صلاحيتهاي مبتني بر فاوا در دو گروه دانشجو- معلمان و مهارت آموزان ماده ٢٨ ارائه شده است .
صلاحيتهاي تدريس مبتني بر فاوا در اين پژوهش شامل دانش محتوايي ، پداگوژيک و فناورانه معلمان (تي پک ) و شناخت ، نگرش ، عملکرد و خودکارآمدي رايانه اي آنها در آموزش رياضي بود.