چکیده:
علم مدیریت در حکم یک حوزه مدرن از معرفت بشری از مجموع عوامل موثر بر موفقیت سازمان، بر نقش مدیران و رهبران بسیار تاکید می ورزد. رهبری یکی از فرآیندهای اصلی هر سازمان محسوب می گردد و بهرهوری سازمان به شیوههای رهبری مدیران آن متکی است. مطالعات متعدد حاکی از آن هستند که هر سازمان برای نیل به اهداف، شیوه خاصی از رهبری و مدیریت را لازم دارد. امروزه هرچه به سمت آینده حرکت میکنیم با توجه به تغییرات سریع و پیچیدهتر شدن محیط و اداره سازمانها و بنگاهها، رهبران سازمانها با مشکلات غیر قابل پیشبینی روبهرو شدهاند که انعطافپذیری بالای آنها را در رفع مشکلات و مواجهه با محیط پرتلاطم پیرامون سازمانها میطلبد. انگیزش در سازمان و راه های ایجاد انگیزه در کارکنان برای منابع انسانی یا به عبارت بهتر سرمایههای انسانی از مهمترین عوامل پیشرفت و ترقی در یک سازمان به شمار میرود. مدیران با بهرهگیری از مهارت برنامههای اصولی برای ایجاد انگیزش در سازمان و با استفاده از دانش و سایر منابع سازمانی قادر به انگیزش کارکنان در جهت نیل به اهداف سازمانی در حرکت هستند و باید از چنین فاکتورهایی برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت در سازمان استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: انگیزش، رهبری در سازمان، نظریه های انگیزشی، کارمندان سازمان، انگیزه کارکنان بخش اول: بررسی واژه انگیزه در سازمان و نگاهی به عمدهترین برنامهها برای ایجاد انگیزش در سازمان انگیزه یک ویژگی هدف محور میباشد که به فرد کمک میکند تا به اهداف خود دست یابد.
تحقیقاتی که در رابطه با این روشو انجام شده است، نشان میدهد که در حال حاضر بسیاری از سازمانهای بزرگ (عمومی و دولتی) در کشورهای عربی بهصورت رسمی از برنامه مدیریت مبتنی بر هدف برای ایجاد انگیزش در کارکنان خود استفاده میگنند یا اینکه قبلاً از آن استفاده کردهاند.
توجه به عوامل انگیزشی کارکنان و نیازهای آنها و توجه به تفاوتهای فردی هر یک از کارکنان یکی از مهم ترین عواملی است که در بهرهوری نیروی انسانی میتوان به آن دست یافت ویکی از شرایط مهم و اساسی برای رسیدن به هدف در هر کاری برانگیختن و ایجاد انگیزه در افرادی است که آن کار را انجام می دهند.
با توجه به این نکته که عامل نیروي انسانی همواره بهعنوان یکی از عوامل مؤثر در بقاي سازمانها مطرح است، بنابراین شناخت نیازها، انگیزهها، تمایلات، عوامل رضایت و عدم رضایت کارکنان نه تنها لازم است بلکه جهت اتخاذ سیاستهاي صحیح، راهبردهاي مناسب و برنامههاي مؤثر ضروري میباشد 2 کیفیت کار و تواناییهاي بالاي کارکنان عملیاتی از برتري سازمانها جداییناپذیر است چرا که خدمات ارائه شده توسط چنین کارکنانی منعکسکنندهي تصویر سازمان است و رضایت مشتري از کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار میدهد 3 .