چکیده:
هدف: گاهی والدین به دلیل شرایط جسمانی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی، فرزندان خود را از دانش آموزان مدارس عادی دولتی جدا نموده و در مدارس غیردولتی ثبت نام می کنند و با پرسش و جستجوگری از شرایط مدارس غیردولتی این اطمینان را در خود بوجود می آورند که فرزندانشان می توانند به راحتی در آنجا ادامه تحصیل بدهند که این امر خود باعث ایجاد اعتماد آنها به مدارس غیردولتی می گردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل و عوامل مؤثر بر اعتماد والدین بر اساس تجارب زیسته خود به مدارس غیردولتی اجرا شد.مواد و روش ها: طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان این پژوهش را کلیه والدین دانشآموزان مقطع دبستان و متوسطه دوره اول و دوم مدارس غیردولتی پسرانه و دخترانه نواحی پنجگانه شهر تبریز تشکیل میدادند که برای تعیین نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکمدار تعداد 18 نفر از والدین بهعنوان اعضای گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تأمین روایی صوری و محتوایی آن از داوری متخصصان بیرونی و دوری محقق از هر نوع سوگیری در ارائه سؤالات و برای پایایی آن، از روشهای انتخاب هدف مناسب، طرح سؤالات راهنمای یکسان، تداوم مصاحبه تا مرحله اشباع نظری از راه بیشینهسازی افراد استفاده شد. همچنین برای اطمینان از پایایی یافتهها از ارزیابی توسط شرکتکنندگان و نظر داوران خارجی استفاده شد.بحث و نتیجه گیری: یافتهها حاکی از استخراج شش عامل با عناوین آموزشی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی، حرفهای، اقتصادی و تجهیزات و امکانات بود که پس از تجزیهوتحلیل کلایزی با 85 مورد واحد معنایی (کدباز) در 25 زیرمقوله از 15 مقوله با 6 تم اصلی به دست آمد. دلایل و ملاکهایی که باعث اعتماد والدین در ثبتنام فرزندان خود در مدارس غیردولتی میگردند، موردبحث و بررسی قرارگرفتهاند مقولاتی از قبیل برنامهریزی تحصیلی و آموزشی، رعایت کمیت و تناسب دانشآموزان، بهکارگیری معلمان باتجربه و متخصص، تجانس و سنخیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانشآموزان، رضایت از خدمات مدرسه، حسن شهرت و سابقه خوب، رعایت مقررات و تربیت اخلاقی، ایجاد فضای شاد و امن، تعامل متعهدانه و برخورد حرفهای مسئولان مدرسه، اخذ شهریه مناسب و منصفانه از علل اساسی گرایش والدین به مدارس غیردولتی است. در نتیجه، تمرکز هر چه بیشتر مدارس بر حرفه ای گرایی و در نظر گرفتن دغدغه اولیا به جای منافع صاحبان مدارس ، عمده ترین دلایل اعتماد اولیا به مدارس قلمداد می شود.
Objective: Sometimes, due to physical, emotional, social and cultural conditions, parents separate their children from the students of normal government schools and enroll them in non-government schools. Their children can easily continue their education there, which in itself creates their trust in non-government schools.The aim of this study was to identify the causes and factors affecting parenta's trust based on their lived experiences in non-governmental schools.Materials and methods: The research design is a qualitative type of phenomenology. The study population consisted of all parents of primary, secondary and high school students of non-governmental schools for boys and girls in the five areas of Tabriz city, that 18 parents were selected as members of the sample group for determining the sample using criterion purposeful sampling method. The research tool was a semi-structured interview. In order to provide its face and content validity, external experts' judgment and researcher's avoidance of any bias in presenting questions and for its reliability, appropriate goal selection methods, the same guide questions, continuation of interviews to theoretical saturation stage were used to optimize people. Evaluation was also used by participants and external reviewers to ensure the reliability of the findings.Result and Discussion: The results indicated the extraction of six factors which include educational, social, ethical and moral, professional, economic and equipment and facilities which after Collaizi’s analysis with 85 semantic units (open source) in 25 sub-categories of 15 categories with 6 main themes were obtained Categories such as educational and training planning, observing the quantity and appropriateness of students, employing experienced and specialized teachers, homogeneity and cultural, social and economic quality of students, satisfaction with school services, good reputation and good record, observance of rules and moral education, creating a happy atmosphere And safe, committed interaction and professional attitude of school officials, obtaining appropriate and fair tuition are the main reasons for parents' inclination to non-governmental schools. Reasons and criteria that trust parents to enroll their children in non-governmental schools have been discussed. Founders, administrators and policy makers of non-governmental schools can use the research proposals and strategies to gain the trust of parents to enroll their children in these schools. As a result, the increasing focus of schools on professionalism and taking into account the concerns of parents instead of the interests of school owners, are considered to be the main reasons for parents' trust in schools.