چکیده:
تجزیه و تحلیل تبلیغات در منازعات معاصر بدون درک مفهوم و ابعاد دو قالب تبلیغات جنگی شامل "روشهای جنگ روانی" و یا مقوله "روشهای پروپاگاندایی" امکانپذیر نیست. جنگ 8 ساله ایران و عراق نمونهای از این منازعات است که تبلیغات جنگی در دو قالب جنگ روانی و پروپاگاندا، نقش مهمی را در آنها ایفاء کرده است. پرسش محوری پژوهش اینست که روند تبلیغات جنگی در جنگ هشت ساله عراق و ایران در کدامیک از قالبها شامل روشهای جنگ روانی و یا روشهای پروپاگاندایی قابل ارزیابی است؟ تببین نظری ابعاد و روشهای جنگ روانی از یکسو و روشهای پروپاگاندایی از سوی دیگر چارچوب نظری این تحقیق را تشکیل میدهد. فرضیه تحقیق بر این نکته اذعان دارد که سیاستهای تبلیغاتی طرفین منازعه از روشهای هر دو قالب یعنی جنگهای روانی و پروپاگاندا بهره بردهاند. در این راستا دولت عراق در دوره جنگ، توفیق بیشتری در عرصه کاربرد روشهای جنگ روانی و پروپاگاندا علیه طرف خصم خود داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با روش توصیفی – تحلیلی و تحلیل محتوای اسناد و با گردآوردی دادهها و اطلاعات لازم به شیوه کتابخانهای، تحولات تبلیغات جنگی را طی جنگ مزبور مورد بررسی قرار دهد و تجربه گذشته را برای مسیر آینده روشن سازد.
Analysis of propaganda in contemporary conflicts is not possible without understanding the concept and dimensions of two forms of war propaganda, including "methods of psychological warfare" or the category of "propaganda methods". The eight-year Iran-Iraq war and the two wars known as the First and Second Persian Gulf Wars in the last four decades in the West Asian region are examples of these conflicts in which war propaganda in the form of psychological warfare and propaganda has played an important role.The central question of the research is that the process of war propaganda in the eight-year war between Iraq can be evaluated in which formats, including psychological warfare methods or propaganda methods?Theoretical explanation of the methods of psychological warfare on the one hand and propaganda methods on the other hand constitutes the theoretical framework of this research.The research hypothesis acknowledges that the propaganda policies of the parties to the conflict have used the methods of both forms, namely psychological warfare and propaganda. In this regard, the Iraqi government in the Iran-Iraq war has been more successful in using psychological warfare and propaganda methods against their enemy.The present study tries to study the developments of war propaganda during the mentioned war by descriptive-analytical method and comparative view and by collecting the necessary data and information in a library manner.
خلاصه ماشینی:
پیچیده تر شده و از دانش هایی شـامل بازاریـابی ، روابـط عمـومی ، روانشناسـی فـردی و اجتمـاعی و نظریه های سیاسی بهره فراوان برده است ، بـه نحویکـه بخـش اعظمـی از پیچیـدگی مزبـور را میتـوان در جنگ هــای خلــیج فــارس دردهــه ٩٠ ردیــابی کــرد و در همــین راســتا روش هــای تبلیغاتی و رسانه ای موسوم به پروپاگاندا نیز ابزار قـویی را در اختیـار حاکمـان بـرای کنتـرل امـور چه داخلی و چه خارجی بـه ویژه در تبلیغـات جنگـی قـرار داده اسـت .
پرسش محوری پژوهش این ست که روند تبلیغات جنگـی در جنـگ هشـت سـاله عـراق و ایران در کدامیک از قالب هـا شـامل روش هـای جنـگ روانـی و یـا روش هـای پروپاگانـدا قابـل ارزیابی است ؟ شایان ذکـر اسـت کـه چـارچوب روش هـای پروپاگانـدایی، دایـره وسـیعتری از اقــدامات را در مقایســه بــا قالــب روش هــای جنگ هــای روانــی در برمیگیــرد.
«کتـاب جنـگ ، رسانه ها و تبلیغات »، ترجمه «کتاب جنگ ، رسـانه ها و تبلیغـات : دیـدگاه جهـانی » بازتـاب دهنـده نقطه نظرات روزنامه نگاران و متخصصان در قالـب ٢٠ مقالـه (فصـل ) هسـت کـه توسـط یحیـی کمالی پور و نانسی اسنو١ در ٢٠٠٤ توسط انتشارات رومـن و لیتـل فیلـد٢ منتشـر گردیـده اسـت و در ایران نیز توسط عباس کاردان و سـعید کلاهـی ترجمـه و بـه همـت موسسـه ابـرار معاصـر انتشار یافته است .
نوآوری اصلی ایـن مقالـه ارزیـابی روش هـای جنـگ روانـی و پروپاگانـدایی در رونـد تبلیغـات جنگی در دوره جنگ ایران و عراق است .