چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دورههای آموزش الکترونیکی بر اساس اصول مبنایی آموزش مریل و طراحی انگیزهای کلر و همبستگی آن با پیشرفت یادگیری و رضایت از دوره در آموزش عالی انجام شد. در این پژوهش از نوع همبستگی، تعداد 546 نفر از دانشجویان حاضر در دورههای آموزشی الکترونیکی مقطع کارشناسی دانشگاهها، با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ارزیابی کیفیت دورهها با استفاده از ابزار ارزشیابی کیفیت آموزش اثربخش بر اساس اصول مبنایی و طراحی انگیزه ای - کنترل ارادی با ضریب پایایی آلفای کرانباخ 79/ 0 انجام شد. پیشرفت یادگیری و رضایت از دوره به ترتیب با استفاده از مقیاس سنجش پیشرفت یادگیری با ضریب پایایی75/ 0، و رضایت از دوره با ضریب پایایی 83/ 0 مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمونهای همبستگی، تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیری نشان دهنده همبستگی مثبت و معنادار میان تلفیق اصول مبنایی آموزش و عناصر انگیزهای – کنترل ارادی با پیشرفت یادگیری و رضایت دانشجویان از دوره بود. در این میان عناصر فعالسازی، نمایش، یکپارچگی، حل مسئله، توجه، ارتباط، خودتنظیمی و کنترل محیط بیشترین همبستگی را با این متغیرها نشان دادند. در مجموع، نتایج حاکی از ارتباط معنادار اصول مبنایی و انگیزهای با کیفیت دورههای آموزش الکترونیکی بود.
The present study was conducted with the aim of evaluating e-learning courses based on Merrill's basic principles of instruction and Keller's motivational design and its correlation with learning progress and satisfaction in higher education. In this correlational research, 546 undergraduate students of Iranian universities participating in e-learning courses were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. The evaluation of the quality of the courses was done using the evaluation tool for effective instruction quality based on first principles of instruction and motivational - volitional design for which the reliability coefficient was 0.79. The learning progress was measured using learning progress scale for which the reliability coefficient was 0.75. The level of satisfaction from the course was measured by course satisfaction scale for which the reliability coefficient was 0.83. The results of correlation tests, analysis of variance and multivariate regression showed a positive and significant correlation between the integration of basic principles of instruction and motivational-volitional elements with learning progress and student satisfaction. Meanwhile, the activation, demonstration, integration, problem solving, attention, communication, self-regulation and environmental control principles and elements showed the highest correlation with these variables. In general, the results indicated a significant relationship between basic principles of instruction and motivational design with the quality of e-learning courses.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی دوره های آموزش الکترونیکی بر اساس اصول مبنایی و طراحی انگیزه ای آموزش و همبستگی آن با پیشرفت یادگیری و رضایت از دوره در آموزش عالی Evaluating E-Learning Courses based on Basic Principles of Instruction and Motivational Design تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠١/٥/١١، تاریخ ارزیابی: ١٤٠١/٨/٥، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠١/١٠/٢٩ / 20.
A. Hosseini Abstract: The present study was conducted with the الکترونیکی بر اساس اصول مبنایی آموزش مریل و طراحی انگیزه ای aim of evaluating e-learning courses based onکلر و همبستگی آن با پیشرفت یادگیری و رضایت از دوره در Merrill's basic principles of instruction and Keller'smotivational design and its correlation with learning آموزش عالی انجام شد.
The evaluation of the quality of thecourses was done using the evaluation tool for استفاده از ابزار ارزشیابی کیفیت آموزش اثربخش بر اساس اصول effective instruction quality based on first principlesمبنایی و طراحی انگیزه ای - کنترل ارادی با ضریب پایایی آلفای volitional design for -of instruction and motivational which the reliability coefficient was 0.
اصول مبنایی آموزش ، طراحی انگیزه ای، آموزش الکترونیکی، آموزش عالی Keywords: basic principles of instruction, motivational design, e-learning, higher education ١ .
1. Carlucci, Renna, Izzo, & Schiuma 2.
Kunter, Klusmann, Baumert, Richter, Voss & Hachfeld 3.
Marder, Göllner, Wagner& Fauth 4 .
نتایج پژوهش نشان داد که هر چه دانشجویان کاربست و استفاده از اصول مبنایی و عناصر انگیزه ای-کنترل ارادی در طراحی آموزش دوره مربوطه را بیشتر گزارش کرده باشند، پیشرفت یادگیری و رضایت آنها از دوره آموزشی و مربی بیشتر بوده است .