چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعاملات برخط بر نیات رفتاری خریداران است که برای این منظور از مدل پذیرش فناوری تلفن همراه و عوامل شخصی استفاده شدهاست. پژوهش ازحیث هدف کاربردی و ازحیث ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ کاربران شبکههای اجتماعی است که تبلیغات محصولات حوزۀ گردشگری را از این طریق دریافت کردهاند. بهدلیل نامشخص بودن حجم نمونه برای محقق، از روش 5-10 برابر تعداد گویههای پرسشنامه استفاده شدهاست. روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس است که درنهایت 153 نمونه بررسی شدهاست. ابزار پژوهش پرسشنامۀ استاندارد است و روایی محتوا به کمک خبرگان و روایی سازه به روش تحلیل بارهای عاملی تأییدی انجام شدهاست. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی اندازهگیری شده و آزمون فرضیهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری، با نرمافزار PLS انجام شدهاست. براساس نتایج، خودکارآمدی تلفن همراه بر سودمندی تلفن همراه، همچنین بر سهولت استفاده از تلفن همراه و نیات رفتاری اثرگذار است. خودکارآمدی فناوری بر سودمندی تلفن همراه و سهولت استفاده از تلفن همراه اثرگذار است. همچنین سهولت استفاده از تلفن همراه و تعامل برخط، بر نیات رفتاری تأثیرگذار است. در این پژوهش تأثیر خودکارآمدی فناوری و سودمندی تلفن همراه بر نیات رفتاری تأیید نشدهاست.
The purpose of this study is to investigate the effect of online interactions on the behavioral intentions of buyers. For this purpose, the model of acceptance of mobile technology and personal factors has been used. The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The statistical population of this study is all users of social networks who have received advertisements for tourism products in this way, the number of which is unknown to the researcher, and therefore to determine the sample size, the method was used 5-10 times the number of questionnaire items. Non-random sampling method was available and finally 153 samples were examined. The research tool was a standard questionnaire that content validity was done with the help of experts and structural validity was done by confirmatory factor load analysis method. The reliability of the questionnaires was measured by Cronbach's alpha and the combined reliability coefficient. Hypotheses are tested by structural equation modeling and PLS software. According to the results, mobile self-efficacy affects the usefulness of mobile, ease of mobile use and behavioral intentions. Technology self-efficacy affects the usefulness of mobile and the ease of using mobile. Ease of mobile use and online interaction also affect behavioral intentions. In this study, the effect of technology self-efficacy and mobile utility on behavioral intentions has not been confirmed.
خلاصه ماشینی:
ir اطلاعات مقاله چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعاملات برخط بر نیات رفتاری خریداران است که برای این منظور از مدل پذیرش فناوری تلفن همراه و عوامل شخصی استفاده شدهاست.
این بن سازه از شبکه های اجتماعی در تلفن های همراه هوشمند برای تبلیغ خدمات و محصولات مختلف استفاده می کند که تعاملات برخط فراوانی را میان تولیدکننده و مصرف کننده و مصرف کنندگان با یکدیگر میآفریند (تان و همکاران ٢، ٢٠١٨).
به همین دلیل ، در این مطالعه تلاش میشـــود تأثیر تعاملات برخط بر نیات رفتاری مشتریان با توجه به مدل پذیرش فناوری و عوامل شخصی بررسی شود.
روش شناسی پژوهش تحقیق حاضـر با هدف بررسـی تأثیر تعاملات برخط بر نیات رفتاری خریداران ، و کاربسـت مدل پذیرش فناوری موبایل و عوامل شخصی انجام شده است ؛ بنابراین از نوع پژوهش های کاربردیــ توصیفی محسوب میشود.
مطابق یافته های پژوهش خودکارآمدی موبایل بر سهولت استفاده از موبایل اثرگذار است و ضریب مسیر ٠/٤٢ نشان دهندة میزان این اثرگذاری است .
Singh & Srivastava کارهای خود با اسـتفاده از تلفن همراه اعتمادبه نفس کافی دارد، به صـورت کلی معتقد خواهد بود اسـتفاده از موبایل و برنامه های مرتبط با آن آسان است ؛ چنین شخصی ادراک بالایی از سهولت استفاده از فناوری موردنظر دارد.
براساس یافته های پژوهش ، این فرضیه تأیید میشود که نشان میدهد تعامل برخط بر نیات رفتاری اثرگذار است .
the Impact of On-Line Consumer Reviews on Value Perception, Journal of Organizational and End User Computing, 27(2), 32–57.