چکیده:
از آنجایی که صنعت لوازم خانگی از گردش مالی بالا و پتانسیل صادراتی و اشتغالزایی برخوردار است؛ صنعت مهمی محسوب میشود و دومین صنعت بزرگ کشور بعد از صنعت خودرو است. از طرفی، سرعت تغییرات در رابطه بین علم و صنعت در حال افزایش است. آسیبی که در این زمینه وجود دارد وجود مراکزی تحت عنوان نوآوری از سوی برخی برندها و بنگاههای اقتصادی است که در بسیاری موارد نوآوری و انباشت دانش به معنی واقعی صورت نمیگیرد و خروجی خوبی در زمینه بهبود تکنولوژی تولیدات در پی ندارد. در نتیجه، شرکتهای لوازم خانگی به دنبال راههای دیگری برای افزایش کارآیی و اثربخشی فرآیندهای نوآوری خود هستند. پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است و به مطالعه نوآوری باز در صنعت لوازم خانگی و معرفی تجارب شرکتهای برند لوازم خانگی در ایران و جهان میپردازد. نوآوری باز از موضوعاتی است که در حوزههای مختلف کاربرد دارد. در رابطه با موضوع حاضر، عملی است که در آن منبع ایدهها و تجربیات از خارج شرکت برای برانگیختن و یا مکمل شدن ابتکارات داخلی بهکار گرفته میشود. همچنین، میتواند فرصتهای جدید تجاری را در تمامی مراحل از پروسه نوآوری، ایدهپردازی، گسترش ایده و تجاریسازی را افزایش دهد. برای مدیریت مؤثر فرآیند، هر شرکتی باید یاد بگیرد که با بهکارگیری ایدههای جدید از خارج سازمان کدام مراحل از خط نوآوری بیشترین سود را خواهند داشت.
Since the home appliances industry has a high financial turnover and export and job creation potential. It is considered an important industry and it is the second largest industry in the country after the automobile industry. On the other hand, the speed of changes in the interface between science and industry is increasing and there is apparently no end to the work, and its results are transforming the main aspects of our lives. The harm that exists in this field is the existence of centers under the title of innovation by some brands and economic enterprises, which in many cases, innovation and knowledge accumulation do not take place in the real sense and do not lead to good results in the field of improving production technology. As a result, home appliance companies are looking for other ways to increase the efficiency and effectiveness of their innovation processes. The current research is a qualitative study and studies open innovation in the home appliance industry and introduces the experiences of home appliance brand companies in Iran and the world. Open innovation is one of the subjects that is used in different fields. In relation to the present topic, it is a practice in which a source of ideas and experiences from outside the company is used to stimulate or complement internal initiatives. Also, it can increase new business opportunities at all stages of the process of innovation, idea generation, idea expansion and commercialization. To effectively manage the process, every company must learn which stages of the innovation pipeline will benefit most from the application of new ideas from outside the organization.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، هدف این مقاله بررسی نوآوری باز در صنعت لوازم خانگی و با تاکید بر الگوی چارچوب ارزش های رقابتی است و در پی پاسخ به این پرسش اساسی است : چه چیزی آینده فناوری را هدایت میکند؟ نوآوریها به چه اندازه در روندهای اجتماعی اقتصادی مهم هستند؟ 1 Arditi 2 Büschgens 3 Calof ادبیات و پیشینه پژوهش نوآوری یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت بنگاه های اقتصـــادی محســـوب میشـــود که اغلب در قالب نقش معرفی و کاربرد هوشــمندانه تئوریها، فرایندها، محصــولات و خدماتی که برای قســمت های مختلف ســازمان ها جدید و تازه بوده و قبول آن به شیوه قابل توجهی به خلق ارزش برای بنگاه ها منجر میگردد، بیان شده است .
1 Laursen & Salter 2 Ebersberger 3 Gassmann & Enkel نخستین تحلیل های ارائه شده توسط چسبرو به عنوان پایه گذار این دیدگاه ، متکی بر شرکت های بزرگ آمریکایی (نظیر اینتل ، لوسنت ، ملینیوم و ای بی ام ) بوده ، درحالیکه پژوهش های نوین در این عرصه ، نوآوری باز را در صنایع مختلف مورد بررسی قرار داده و از سطح تحلیل شرکتی به سطح تحلیل پروژهای و ملی متمایل شده است (گراند١ و همکاران ، ٢٠٠٤، وانگ ٢ و همکاران ، .
1 Grand 2 Wang 3 Teece 4 Karo and Kattel 5 Dahlander and Gann نوآوری باز با ایجاد پیمان ها، بازارهای فناوری و سرمایه گذاری ریسک پذیر مشترک، دامنه منابع فناوری را گسترش داده است [٢٥].