چکیده:
کتابهای تاریخ و آگاهی طبقاتی از جورج لوکاچ و آئینهای برای صداها و هزارة دوم آهوی کوهی از شفیعی کدکنی اگر چه از لحاظ صوری متفاوت و در قالبهای غیر همگون به نظر میرسند، امّا در باطن دارای بنیانی همسان فکری هستند که حاصل تشابه دیدگاههای دو متفکّر غربی و شرقی در تبیین عدالت اجتماعی برای جامعهای پویا است. هدف این پژوهش بررسی تطبیقی این آثار در جهت نشان دادن وحدت نیازهای انسان و جامه عمل پوشاندن به آرزوهای انسان آرمانی با کرامت اجتماعی است که علیرغم تفاوتهای مکانی به علّت همسانی مسائل زندگی در عصر حاضر است. روش انجام این پژوهش توصیفی– تحلیلی با بهرهگیری از یادداشتهای کتابخانهای است. هدف در پژوهش حاضر این است که با تکیه بر اساس نظریّة آگاهی طبقاتی فردی، واکنش عقلانی، ایجاد نیروی محرّکه و کاهش نابرابریها برای توسعة اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار گیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که روند شکلگیری آگاهیهای اجتماعی با محتوای اجتماعی و فلسفی روشن بینانه این آثار از سه مرحله برخوردار است. مرحلة آگاهی که به شکل شئوارگی آشکار میگردد. در مرحلة دوم اعتراض وارد شکلهای نمادین میشود و در نهایت بر مرحلة تثبیت میانجامد که هدف متعالی دو متفکّر آزادمنش است.
Although it seems that the books, History and class consciousness by George
Lukacs and a mirror for the voices and the second millennium of the mountain
deer by Shafi'i Kadkani, are completely different in the term of form and they are
written in non-homogeneous formats, they profoundly enjoy the same
ideological premises which are the outcome of the similar views of two Western
and Eastern thinkers in explaining social justice in a dynamic society. The
objective of the current study is to comparatively analyze the literary works to
represent the unity of human needs and fulfill the aspirations of an ideal
humankind with social dignity, which despite the spatial differences, has some
conformity due to the similarity of life issues in the present age. The study has
been conducted by the statistical method of descriptive-analytics, using library
notes. The study is aiming to explore the rational response, the creation of driving
force and the reduction of inequalities in order to create social and cultural
development based on the theory of individual class consciousness. The results
indicate that the process of social awareness formation using the enlightening
social and philosophical content of these works consists of three different stages;
the consciousness stage that reveals itself in the form of objectification, the
second stage, during which the protest enters into symbolic forms and finally the
third stage, which leads to consolidation. It is the supreme goal of the two liberal
thinkers
خلاصه ماشینی:
به عبارت ديگر اين نظريه ها باعث مي شـوند ابعاد اجتماعي اشعار بازکاوي گردد و اهداف شاعر با اعتبار بيشتري بررسي شود به کارگيري و تطبيق نظريه اجتماعي لوکات در اشـــعار شـــفيعي کدکني که جنبه هاي اجتماعي ادبي دارند خوانش علميتري از کيفيت جامعه ايراني به ويژه عدالت اجتماعي را در اختيار مخاطبان قرار ميدهند ٣-١- پيشينه تحقيق با وجود پژوهش هاي متعددي که درباره شفيعي کدکني واشعار وي صورت گرفته است تاکنون پژوهشــي که به صــورت مقايســه اي از عدالت اجتماعي با رويکرد تحليلي آگاهي طبقات اجتماعي و آيينه اي براي صدا ها و هزاره دوم آهوي کوهي ارائه شود انجام نشده است و اين پژوهش ميتواند راهي تازه و راهگشا در پژوهش هاي بعدي باشد با اين حال در حوزه نظريه انتقادي و بن مايه هاي اجتماعي مرتبط با لوکاچ و شــفيعي کدکني مقالاتي نوشته شده است که اشاره مي شود: ١.
» (عسگري حسنکلو، ١٣٨٧ :٥١ جورج لوکاچ از انديشمندان جامعه شناسي ادبيات توانست در نيمه نخست قرن بيستم بنيان هاي جامعه شناسي ادبيات را پيريزي کند و هنر واقعي او هميشه اعتراض به بي عدالتي و حضور در اين جهان و نپرداختن به مسائل عالم هپروت است از ديدگاه لوکاچ يک اثر هنري واقعيت گرا بايد انگاره هاي تناقضات پنهان در يک نظام اجتماعي را آشکار سازد»(فاضلي١٣٩١ :٣١) « انگلس در شـرح معروف خود دربارة ماترياليسـم تاريخي از اين نقطه آغاز ميکند که ، هر چيز ذات تاريخ مبتني بر اين است که :«هيچ چيزي بدون قصد آگاهانه و هدف عامدانه روي نميدهد.