چکیده:
زمینه و هدف: مطلوبیت اجتماعی فرایندی است که به انسان میآموزد تواناییهایش را در جهت ایفای وظایف فردی بهعنوان عضوی از جامعه توسعه بخشد. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشبینی مطلوبیت اجتماعی بر مبنای سخترویی و جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی در نوجوانان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی و همبستگی بود. روش گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی است. جامعۀ آماری شامل 6371 نفر دانشآموز مشغول به تحصیل دورۀ متوسطۀ دوّم مدارس عادی استان مرکزی بود که بهصورت غیرتصادفی و در دسترس، 360 دانشآموز انتخاب شدند و پرسشنامههای مطلوبیت اجتماعی کارلو و همکاران (2003)، سخترویی لانگ و گولت (2003) و جهتگیری مذهبی آلپورت و راس (1967) در اختیار آنان قرار گرفت. دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشاندهندۀ آن است که مطلوبیت اجتماعی بهطور مستقیم بر سخترویی در دانشآموزان تاثیر دارد (01/0>p). همچنین مطلوبیت اجتماعی بهطور غیرمستقیم از طریق جهتگیری مذهبی بر سخترویی تاثیر دارد (01/0>p). نتیجهگیری: با افزایش جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی، سخترویی افزایش مییابد و درنتیجه میزان گرایش نوجوانان برای مطلوبیت اجتماعی بیشتر میشود.
Background and objectives: Social desirability is a process that teaches people to develop their abilities to fulfill individual duties as a member of society. The aim of the present study was to present a model for predicting social desirability based on strictness and internal and external religious orientation in teenagers.Methodology: The current research was of an applied research, and descriptive and correlational type. The data collection method is library and field studies. The statistical population consisted of 6,371 students studying in the second year of secondary school in central province. 360 students were selected using non-probability and available sampling method, and the social desirability questionnaires of Carlo et al. (2003), strictness of Long and Gullet (2003) and Allport and Ras' (1967) religion orientation were provided to them. Data were analyzed by Pearson correlation test and path analysis.Findings: The results of the research show that social desirability has a direct effect on the severity of students (pResults: With the increase of internal and external religious orientation, strictness increases and as a result, the tendency of teenagers for social favorability increases