چکیده:
در تمام کشورهای دنیا از جمله ایران، موضوع توسعه صادرات در راس اولویتها و سیاستگذاریهای اقتصادی دولت قرار دارد. دولت بهعنوان اصلیترین حامی اقتصاد هر کشور، میتواند نقش مهمی در حمایت شرکتها به منظور تسهیل صادرات محصولات ایفا نماید. بههمین دلیل، شرکتها به ارتباطات سیاسی بهعنوان یک مزیت رقابتی نگاه کرده و تمایل زیادی به برقرای ارتباطات سیاسی با دولت دارند تا از طریق این ارتباطات، بتوانند درآمد صادراتی خود را افزایش دهند. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر درآمد حاصل از صادرات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، انجام شده است. نمونۀ مورد مطالعه پژوهش، شامل 150 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران طی سالهای 1394 تا 1400 میباشد. برای آزمون فرضیههای تحقیق، از مدل رگرسیون چند متغیره با دادههای تابلویی و به روش اثرات ثابت، استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش، نشان میدهد که در بورس اوراق بهادار تهران، "ارتباطات سیاسی اندازهگیری شده بهوسیله مالکیت نهادی دولت" و "ارتباطات سیاسی اندازهگیری شده بهوسیله سهامدار عمده وابسته به دولت"، تاثیر مثبت و معناداری بر درآمد حاصل از صادرات شرکتها دارند. این بدان معنا است که شرکتهای دارای ارتباطات سیاسی، نسبت به سایر شرکتها، در صادرات محصولات، موفقتر بوده و چنین شرکتهایی، درآمد صادراتی بیشتری دارند.
The issue of export development is the first priority of the government’s economic policies in all countries in the world, including Iran. As the main supporter of any country’s economy, government may play a key role in supporting corporations to facilitate the export of their products. Accordingly, corporations consider political connections as a competitive advantage and they are keen to establish political connections with the government so that they can enhance their export earnings. Hence, the current study has been aimed at investigating the effect of political connections on companies exports incomes of firms in Tehran Stock Exchange. The study sample consists of 150 firms listed on Tehran Stock Exchange during the years 2013 to 2019. To test the research hypotheses, multivariate regression model with panel data has been used by random effect method. The results of testing the research hypotheses reveal that in Tehran Stock Exchange, political connections measured by state institutional ownership and political connections measured by a major state-owned shareholder have a significant positive effect on corporate export Incomes. I.e., in exporting products, corporations with political connections are more successful than the other firms are, and such companies have higher export incomes.
خلاصه ماشینی:
دو فصلنامه تحلیلهای اقتصادی توسعه ایران دانشگاه الزهرا دوره 8، شماره 2، شماره پیاپی 22، پاییز و زمستان 1401 صفحات 132-111 تأثير ارتباطات سیاسی بر درآمد حاصل از صادرات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 1 علی تامرادی 2 ، ابراهیم عباسی 3 ، رضا رستمینیا 4 و زینب رضائی 5 تاریخ دریافت: 21/09/1401 تاریخ پذیرش: 14/05/1401 چکیده در تمام كشورهای دنیا از جمله ایران، موضوع توسعه صادرات در رأس اولويتها و سياستگذاريهاي اقتصادی دولت قرار دارد.
از این رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثير ارتباطات سیاسی بر درآمد حاصل از صادرات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، انجام شده است.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش، نشان میدهد که در بورس اوراق بهادار تهران، "ارتباطات سیاسی اندازهگیری شده بهوسیله مالکیت نهادی دولت" و "ارتباطات سیاسی اندازهگیری شده بهوسیله سهامدار عمده وابسته به دولت"، تأثير مثبت و معناداری بر درآمد حاصل از صادرات شرکتها دارند.
"/>Hu et al Aksoy & Ng Deng Broocks & Biesebroeck Kohn et al.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش، نشان میدهد که در بورس اوراق بهادار کشور روسیه، ارتباطات سیاسی بر عملکرد مالی شرکتها، تأثير مثبت معناداری دارد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش، نشان میدهد که در بورس اوراق بهادار کشور چین، ارتباطات سیاسی بر درآمد شرکتها، تأثير مثبت معناداری دارد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش، نشان میدهد که در بورس اوراق بهادار تهران، رابطۀ بین ارتباطات سیاسی بر میزان سرمایه گذاری و همچنین کارآیی سرمایه گذاری، مثبت و معنیدار > جباری و همکاران (1400) در پژوهشی، به بررسی تأثير ارتباطات سیاسی بر تصمیمات مالی شرکتها پرداختند.