چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر معرفی و ارائه یک الگوی رفتار استراتژیک به نام رفتار مرشدانه مدیران ورزشی میباشد. روششناسی: روش تحقیق حاضر با استفاده از رویکرد ساختگرا در نظریه داده بنیاد چارمز (2006) انجام گرفته است. جمعآوری و تحلیل دادهها به طور آگاهانه و همزمان انجامگرفت و از روش نمونهگیری هدفمند منطقی با تکنیک نمونهگیری گلوله برفی برای انجام مصاحبههای عمیق استفاده گردید و مصاحبهها تا زمان اشباع نظری، ادامه یافت. برای این پژوهش 26 مصاحبه با افراد متخصص مدیریت ورزشی به صورت انفرادی انجام گردید. روش تحلیل دادهها از فرایند چهار مرحلهای کد گذاری آزاد، متمرکز شده، محوری و نظری ساخت گرا استفاده شد. یافتهها: در مرحله کدگذاری اولیه از مصاحبهها حدود 115جمله پیاده سازی شد. حدود80 کد اولیه در مرحله اول شناسایی و نشانهگذاری شد. در مرحله بعد، کدهای اولیه مرحله قبلی به 25 مفهوم اولیه و 5 مقوله تبدیل و دسته بندی شدند. در کدگذاری متمرکز در نهایت پنج ویژگی رفتاری با عناوین، رفتار همنوایانه، رفتار کمال گرایانه، رفتار خودمدیرانه، رفتار نقشمدارانه و رفتار اثرگذارانه طبقهبندی گردید به طوری که هریک از این رفتارها خود در برگیرنده مفاهیم دیگری است. نتیجهگیری: با توجه به انواع سبکهای رهبری و تیپهای شخصیتی متفاوت و با توجه به حضور دانش و مهارت در مدیران ورزش انتظار میرود گرهای در خصوص حل مشکلات درون و بیرون سازمان و تصمیمگیریهای منحصر به فرد توسط مدیران با توجه به رفتار مرشدانه آنها باز شود.
Objective: The purpose of this study is to introduce and present a model of strategic behavior called mentoring behavior of sports managers.
Methodology:The present research method has been done using a constructivist approach in the data theory of the Charms Foundation (2006). Data collection and analysis were performed consciously and simultaneously and logical purposeful sampling method with snowball sampling technique was used for in-depth interviews and the interviews continued until theoretical saturation. For this study, 26 interviews were conducted with individuals with experience in the field of sports management individually. Data analysis method was a four-step process of free, centralized, pivotal and theoretically constructive coding.
Results :In the initial coding stage of the interviews, about 115 sentences were implemented. About 80 initial codes were identified and marked by the researcher in the first stage. In the next step, the initial codes of the previous step were transformed into 25 basic concepts and 5 categories. In centralized coding, finally, five behavioral characteristics were classified with titles, conformist behavior, perfectionist behavior, self-directed behavior, role-oriented behavior, and effective behavior, so that each of these behaviors includes other concepts.
Conclusion:Due to the different types of leadership styles and personality types and due to the presence of knowledge and skills in sports managers, a knot is expected regarding solving problems inside and outside the organization and unique decisions by managers due to masterful behavior. In general, the results showed that mentoring is the relationship between the mentor and the disciple, which is a direct and long-term relationship between an experienced and knowledgeable person and a newcomer in order to nurture the professional and professional development of the disciple. According to the results of the research, the guiding behavior of managers in sports organizations for all levels of management is considered and emphasized. This is especially important for new middle managers and operations managers when they are first hired for such an organizational position. It is also hoped that the managers of other organizations will use the characteristics of mentoring behavior and use the research results to develop human resources and managers. The findings of this study introduce the characteristics and behaviors of mentors in the form of five behaviors including compliance behavior, perfectionist behavior, self-directed behavior, role-oriented behavior and effective behavior. First, masterful behavior emphasizes the need to pay attention to others, preferring the interests of others to one's own interests, which includes empathy, altruism, willingness to serve and forgiveness, humility and friendship. Second, perfectionist behavior, which is based on the individual's enduring desire to set complete and achievable criteria that constructively highlights the behaviors of sports managers that emphasize the concepts of criticism, futurism, spiritual attitude, justice and confidence-building power. Is included. The third behavior is self-directed behavior, which emphasizes the manager-centered behaviors that are related to employees and includes responsibility, positivity, honesty in information and comprehensiveness. Role-oriented behavior that focuses on the need for managers in the career path of employees, which emphasizes role modeling, role mastery, information scaffolding, guidance, desire for the ideal of career advancement, desire for team building. Effective behavior emphasizes behaviors that are used to persuade and influence others, including encouraging curiosity about teach ability, competitiveness, ideation, and communicative attractiveness for influence. Due to the different types of leadership styles and personality types and due to the presence of knowledge and skills in sports managers, a knot is expected to solve problems inside and outside the organization and unique decisions by managers due to the guidance behavior. They open. Overall, the research findings on the proposed model open a new horizon for understanding and drawing the behavioral pattern of managers in a sports organization that can contribute to the development of knowledge retention and organizational memory and the development of knowledge boundaries in organizational behavior. Therefore, achieving the model of managerial behavior of managers opens new doors in the literature of organizational behavior that can be the source of future studies of thinkers and researchers.
خلاصه ماشینی:
نوع رفتاري که مديران در مورد افزايش عزت نفس و انگيزٔە کارکنان در پيش ميگيرند، در افزايش اعتماد زيردستان به مدير و حمايت آنها از فرد اول سازمان تأثير خواهد داشت و اين رفتارها مسير را براي رسيدن به اهداف سازمان باز ميکند ( ,Sampaio &Vieira, Perin, .
در اين رويکرد، تئوري مرشديت با تأکيد بر نقش مدير به عنوان مرشد، ادعا ميکند که مرشديت در سازمان به عنوان پديده اي همگن و واقعي پذيرفته شده و مرشديت به عنوان نوع جديدي از آموزش و توسعۀ منابع انساني در مطالعات نظري و تجربي مورد توجه قرار گرفته است (٢٠٠٦ ,Harris &Hagger Chatzisarantis, ).
استفادٔە مثبت انديشي مثبت از مشکلات و چالشها، تأثير مثبت مدير بر کارکنان ، خوش بيني مسائل انواع گوناگوني از شکل هاي مرشديت به عنوان مکانيسمي براي توسعۀ مهارت هاي مديران در واکنش به محيط هاي صداقت در گفتار کاري، دادن اطلاعات درست به ديگران ، صداقت و روراستي با کارکنان ، دوري از تظاهر و رفتار چندبعدي نگاه کردن به امور کاري، کل و کلان نگري نسبت به امور، بررسي جزئيات کاري کلان و جامع نگري ايجاد حس امنيت براي کارکنان ، سوء استفاده نکردن از اعتماد، ايجاد جو اعتماد طرفين ، روابط مبتني بر اعتماد اعتماد آفرين باورهاي عميق ، در حضور ناظر الهي برکارها، ايجاد نگرش معنويت در کار ديدگاه معنوي انقلاب صنعتي رابطۀ استاد شاگردي را به رابطۀ کارفرما کارمند تبديل کرد و در همين راستا تمرکز کارفرمايان از عدالت محور حفظ کيفيت به افزايش سود تغيير جهت داد و انسان ها به مثابۀ ماشين آلاتي در نظر گرفته ميشدند که بايد کار ميکردند تبعيض نداشتن ، عدالت محوري، رعايت انصاف در گفتار و رفتار پذيرش بازخورد، نقدپذيري انتقادپذير مرشدان (مديران ) از آنچنان محبوبيتي نيز برخوردارند که مريدان (کارکنان ) از آنها به عنوان وسيله اي براي افزايش آينده انديش اثربخشي سازمان ياد ميکنند.
Investigating the effect of managers' supportive behavior on participatory decision making with the role of mediation of work conscience in sports organizations.
Presentation of Strategic Behavior Paradigm Model of Iranian Sport Managers based on Grounded Theory.