چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش فرهنگی ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران با میزان دستیابی به موفقیت ورزشی بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی و آزمودنیهای پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران شامل 22 نفر (8 مرد و 14 زن) بودند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای محققساخته هوش فرهنگی ورزشی (با چهار بعد اصلی شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) بوده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه هوش فرهنگی با مقدار ضریب تتای ترتیبی 94/0 تایید شد. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل بیزی که قابلیت انجام تحلیل ساختاری با حجم نمونه کم را دارد، توسط نرمافزارAMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل برآورد تمامی مسیرهای عامل هوش فرهنگی و ابعاد آن با میزان موفقیت ورزشی در سطح 95 درصد رابطه معنادار داشته است. به علاوه بین هوش فرهنگی و هیچ یک از ابعاد آن در بین ورزشکاران زن و مرد کانوپولوی تیم ملی ایران تفاوت معناداری گزارش نشد (05/0≥ 776/0). متناسب با یافتههای پژوهش و با توجه به آموزشپذیربودن عامل هوش فرهنگی به عنوان کلید کمکرسان در دستیابی به موفقیت ورزشی، پیشنهاد میگردد مسئولین و مدیران ورزش کانوپولو طی فرآیندی به نیازسنجی، برنامهریزی و آموزش ورزشکاران پرداخته تا در راستای تعالی و رشد اجتماعی-فرهنگیشان اقدام گردد.
Objective: This study aims at investigating the relationship of cultural intelligence in the Iran national team canoe-polo athletes with athletic achievement.
Methodology: This study is descriptive- correlation and the subjects are all Iran national team canoe-polo athletes including 22 individuals (8 males and 14 females). The research method consisted of a researcher-made cultural-sports intelligence questionnaire (with four major dimensions of cognitive, Meta-cognitive, motivational and behavioral). The reliability of the questionnaire was confirmed with a 0.94 coefficient of ordinal theta for cultural intelligence. Hypothesis testing was done through the Bayesian Analysis Approach capable of doing structural analysis with a small sample volume by AMOS software.
Results: Findings showed that the measurement model of all tracks the cultural intelligence factor and its dimension together with the amount of achievement at the 95% level. There was not a significant difference between cultural intelligence and none of its dimensions in male and female athletes of Iran national team (0.776 ≥ 0.05.)
Conclusion: According to research findings and cultural intelligence ability to be trained as helping keys in reaching athletic achievement, it is recommended that canoe-polo officials and sports managers try to understand the need, plan and train the athletes so that it will be an act of improving the socio-cultural aspect of this issue.
خلاصه ماشینی:
(Earley and Ang, 2003; VanDyne Rockstuhl, 2018 نگاه به مسير حرکت سازه هوش فرهنگي حاکي از توسعۀ آن از يک مفهوم نظري به يک مهارت اکتسابي، سازٔە قابل سنجش با خصوصيت هاي روان سنجي قوي و چارچوب علمي و عملي مناسب براي آموزش جهاني است ( Dyne ٥٨٤ :٢٠١٢ ,NG, and Ang)؛ بنابراين تئوريهاي زيادي در حوزٔە هوش فرهنگي توسعه يافته اند چنانکه در تعريف هوش فرهنگي پژوهشگران مختلف از جمله (٢٠٠٣ ,Earley and Ang)، (٢٠٠٨ ,Kumar and Rose) و (٢٠١١ ,Livermore) بر ابعاد چهارگانۀ سازٔە هوش فرهنگي شامل ذهني يا شناختي ٣، فراشناختي ٤، انگيزشي و 5 رفتاري ٦ تأکيد کرده اند.
(٢٠١٣ ,Mosabi &VaezMousavi ( يکي از مهم ترين مهارت ها و توانمنديها لازم در دستيابي به موفقيت ورزشي، بهره مندي ورزشکاران از هوش فرهنگي است ؛ به بيان ديگر در حوزٔە ورزش ، هنگامي که بازيکنان يک تيم در کنش هاي متقابل در قالب رفتارهاي کلامي و غيرکلامي يکديگر را درک ميکنند؛ از طريق تسلط به زبان منطقه اي يا بين المللي ارتباط برقرار کرده ، به دليل ارتباطات بين فرهنگي، تجربۀ فرهنگي خود را نسبت به فرهنگ مقابل توسعه ميبخشند؛ بنابراين به يکديگر اعتماد دارند و خود نيز قابل اعتمادند؛ پس پيوندها و علقه هاي ميانشان محکم تر شده و با قدرت و همدلي بيشتري به انجام فعاليت خواهند پرداخت ؛ در اين شرايط تأمين منافع متقابل به تحقق اهداف جمعي کمک نموده که نتيجۀ آن در بهبود عملکرد و موفقيت ورزشيشان تبلور خواهد نمود.