چکیده:
هر چند با افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی، تأثیر محتوای کاربرساخته بر روی تصمیمگیری مشتریان افزایش یافته، تاکنون پژوهش جامعی که به ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی بپردازد، انجام نشده است. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش، ارائۀ چهارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی است. در مرحلۀ اول پژوهش، ابعاد و شاخصهای کیفیت محتوای کاربرساخته از روش کیفی فراترکیب، شناسایی و استخراج شده است. جامعۀ آماری شامل مجموعهمقالات حوزههای مرتبط است که با بررسی کتابخانهای از طریق اینترنت گردآوری شدهاند. در مرحلۀ دوم، از روش آنتروپی شانون برای اولویتبندی ابعاد و شاخصهای استخراجشده براساس فراوانی کدهای بهدست آمده استفاده شده است. براساس نتایج حاصلشده از روش فراترکیب، 6 مقولۀ اصلی، 13 بُعد و همچنین 207 شاخص به عنوان چهارچوب نهایی ارائه شده که شامل این موارد هستند: مقولۀ محتوا (شامل ابعاد متنی و صوتی- تصویری)، مقولۀ اعتبار (شامل ابعاد اعتباردهی کاربران و اعتبار منبع اطلاعات)، مقولۀ ارائه (شامل ابعاد ساختار و فرم)، مقولۀ یکپارچگی (شامل ابعاد صحت و امنیت)، مقولۀ زمینه (شامل ابعاد زمان و جمعیتشناختی) و مقولۀ عملکرد (شامل ابعاد سودمندی، شناختی و اجتماعی- احساسی). این پژوهش با ارائۀ طیفی وسیع از مجموعهعوامل تأثیرگذار بر کیفیت محتوا در رسانههای اجتماعی، درصدد آگاهیبخشی به مدیران و شاغلان فعال در بستر تجارت الکترونیک بوده تا با آشنا کردن آنها با نحوۀ ایجاد محتوای تأثیرگذار، آنان را از مزایای فناوری جدید تجارت اجتماعی برخوردار کند.
Although with the increasing use of social media, the impact of user-generated content on customer decision-making has increased, no comprehensive research has been done to evaluate the quality of user-generated content on social media so far. Therefore, the purpose of this study is to provide a framework for evaluating the quality of user-generated content on social media. In the first stage of the research, the dimensions and indicators of the quality of user-generated content have been identified and extracted using the meta-synthesis method. The statistical population includes a collection of articles in the related fields collected by a library survey through the Internet. In the second stage, Shannon’s entropy-based approach has been used to prioritize the dimensions and indices extracted, based on the frequency of the obtained codes. According to the results from meta-synthesis, six main categories, 13 dimensions and 207 indicators have been presented as the final framework, which include the following: “content” (including textual and audio-visual dimensions), “validity” (including user credentials and information source credentials), “presentation” (including structure and form dimensions), “integrity” (including accuracy and security dimensions), “background” (including time and demographic dimensions) and “performance” (including usefulness, cognitive and socio-emotional dimensions). This study tries to inform managers and those active in the field of e-commerce, of how to create effective content so that it can benefit them from the new technology of social commerce.