چکیده:
هدف: بررسی تاثیر بهکارگیری برنامههای چندرسانهای بر توانایی خواندن و دانش واژگان آرشیوداران ایرانی و یادگیری خودتنظیمی آنها در دورۀ آموزش «انگلیسی برای اهداف ویژۀ» آرشیو. روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی انجام شد و دادهها در بخش کمّی ازطریق پرسشنامۀ خودتنظیمی، پیشآزمونها و پسآزمونهای درک مطلب و واژگان و در بخش کیفی ازطریق برگزاری جلسات یادآوری خودالقایی گردآوری شدند. چهلوهشت آرشیودار ایرانی شاغل در سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران در این پژوهش شرکت کردند و با استفاده از نمونهبرداری کافی، به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. دو روش تکلیفمحور و تکلیفمحور+چندرسانهای بهمدت ده جلسه بهکار گرفته شد تا اثرات استفاده از رویکرد چندرسانهای بررسی شود. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان داد که استفاده از رویکرد چندرسانهای بهطور قابلملاحظهای باعث پیشرفت توانایی خواندن و یادگیری واژگان، و همچنین افزایش خودتنظیمی شرکتکنندگان شدهاست. بررسی هشت فاکتور موثر بر خودتنظیمی مشخص کرد که «راهبردهای تکلیف» پرکاربردترین و «خود-تقویتی» کمکاربردترین رفتارهای خودتنظیمی در میان شرکتکنندگان بودهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بهکارگیری روشهای تدریس و ابزارهای آموزشی که میتوانند پاسخگوی نیازهای ویژۀ زبانآموزان در محیط کار باشند و باعث فعالسازی رفتارهای خودتنظیمی شوند به پیشرفت یادگیری و مهارتآموزی زبان انگلیسی منجر خواهند شد.
Purpose: The purpose of this research is to investigate the effects of using multimedia as a technology-based instructional tool on the reading skills and vocabulary knowledge of Iranian archivists, and their self-regulated learning behavior in an ESP course for Archival Science.Method and Research Design: The research was conducted following a mixed method design. Forty-eight archivists of the National Library and Archives of Iran (NLAI), divided into two control and experimental groups based on the convenience sampling, participated in this study. Data was collected through a self-regulated questionnaire, vocabulary and reading comprehension pretests and post-tests in the quantitative phase, and stimulated recall sessions in the qualitative phase. The two methods of task-based versus task-based+multimedia were applied to compare the effects of multimedia use in a 10-sessions ESP course.Findings and conclusion: Using multimedia could considerably improve reading comprehension and vocabulary knowledge. Also, it could increase archivists’ self-regulation abilities. Among the eight critical factors affecting self-regulated learning, task-strategy was used the most, whereas self-reinforcement was used the least. The study concluded that using teaching methods and applying instructional tools that can satisfy ESP learners’ specific educational needs in their workplace, and activate their self-regulated learning behavior in ESP courses, would improve language learning and skills development.