چکیده:
توجه به ظاهر بدنی بهوسیله افزایش حجم و توده عضلانی است که باعث افزایش شیوع اختلالات تغذیهای و
عادات مصرف مواد نیروزا در بین جوانان و نوجوانان شده است. میتوان مشاهده کرد که ضدبازاریابی را
میتوان روشی مناسب برای کاهش مصرف محصولاتی دانست که مصرف آنها میتواند مشکلاتی را برای افراد
و جامعه ایجاد کند؛ ازاینرو هدف این تحقیق, ارائه شناسایی و رتبهبندی عوامل موّئر در مدیریت ضدبازاریابی
داروهای غیرمجاز در ورزش ابران بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. روش تحقیق آمیخته
ترکیبی از بخشهای کیفی و کمّی بود. در بخش کیفی این تحقیق, از روش مصاحبههای کیفی نیمه ساختاریافته
استفاده شد. جامعه آماری پژوهش» خبرگان مدیریت بازاریابی ورزشی (اساتید دانشگاهی) بودند که ۲۴ نفر
اعضای پنل دلفی جامعه را تشکیل دادند. تعداد ۱۹ نفر از خبرگان عضو پنل دلفی بهعنوان نمونه تحقیق با
محقق همکاری کردند. در این تحقیق برای شناسایی و رتبهبندی عوامل موّثر بر مدیریت ضدبازاریابی داروهای
غیرمجاز ورزشی فرایند چهارمرحلهای لحاظ شد: ۱- مطالعات کتابخانهای. ۲- مصاحبه اولیه با پنج خبره. ۳-
مصاحبه با پنل دلفی و فازیسازی متغیرها و ۴- رتبهبندی متغیرها با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی؛ بر این اساس, عوامل زیر به نامهای محصول, قیمت. محل فروش, ترویج» شواهد عینی افرادء فرایندهاء
بستهبندیء پرداخت. تفسیر عمومی بررسی و آنالیزء سیاست. روابط عمومی و شبکههای اختصاصی شناسایی
شدند. با توجه به نتایج بهدست آمده از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی. ترویج» مهمترین موّلفه موئر
در مدیریت ضدبازاریابی است؛ بنابراین میتوان از نتایج استنباط کرد که برای راهبری آیندهنگر صنعت ورزش»
شکل و چهارچوب بازاریابی مکملهای ورزشی از موارد بحثشدنی است. نتایج این تحقیق میتواند به
سازمانهای ورزشی مرتبط (آژانس ملی مبارزه با دوپینگ و وزارت ورزش و جوانان) برای مبارزه بهتر با این
مواد کمکی شایان کند.
One of the issues that has attracted the attention of many adolescents in recent years is the attention to physical appearance by increasing the muscle mass and volume, which has increased the prevalence of eating disorders and energy consumption habits among adolescents. It is stated that anti-marketing can be considered as a good way to reduce the consumption of products that can cause problems for individuals and society. Therefore, the main issue of the study is to identify the anti-marketing mix of illicit drugs in Iran's sports. The present study was a descriptive-survey research with a mixed (qualitative and quantitative) design. . Semi-structured qualitative interviews with 19 experts in sports marketing management were conducted to collect data and Fuzzy Delphi method was used to identify the most important components. As a result, product, price, point of sale, promotion, objective evidence, people, processes, packaging, payment, public interpretation, review and analysis, policy, public relations and dedicated networks were identified. Therefore, these products should be used only in special circumstances and under the supervision of a specialized team for professional athletes, and their publicpromotion in cyberspace has no scientific or rational justification. This study’s results can be used to limit the process of production to consumption of these products.