چکیده:
امروزه مشاهده میشود مخاطب ایرانی به دلیل ویژگیهای رسانههای فارسی زبانِ خارج از کشور و همچنین به دلیل شیوههای جدیدِ اقناعیِ بکار گرفته شده از سوی این رسانهها، به سمتِ آنها گرایش پیدا کرده است؛ از این رو طراحی مدلی برای اقناع مخاطبـان برنامههای سیاسی تلویزیون با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصتها و تهدیدهای فراروی رسانه ملی اهمیت مضاعف خود را در مساله اصلی این پژوهش نمایان ساخت. برای دستیابی به هدف این پژوهش از روش سوات با تکنیک فاصله استفاده شده است و نمونهگیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان مدیران رسانهای و اساتید دانشگاه صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد میانگین کسب شده از محیط داخلی(نقاط قوت و ضعف) رسانه ملی، امتیاز بالایی است و امتیاز حاصل از محیط خارجی(فرصتها و تهدیدها) زیر حد متوسط است. میانگینهای حاصل از هر محیط نشان میدهد که در محیط خارجی، چالش جدیتر برنامههای سیاسی صداوسیما با محوریت مخاطب و آثار اجتماعی پیام است و محیط داخلی در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارد و بدین منظور جایگاه طراحی مدل اقناع، در گام اول باید تقویت عناصری باشد که معطوف به مخاطب و آثار اجتماعی ارتباط است. بر این اساس ورود سازمان صداوسیما به عرصه رقابت، افزایش اختیارات مدیران، بازنگری در ساختار سازمانی، توجه بیشتر به خواست و میل مخاطبان، تاکید بر مسائل هر استان، تنوع در ارائه پیام های سیاسی و ... از مهمترین مواردی است که این سازمان باید جهت اقناع مخاطبان برنامههای سیاسی در دستور کار خود قرار دهد.
Today, Iranian audiences show great interest in foreign-based Persian-broadcast media due to their use of modern techniques of persuasion. This study focuses on the increasing importance of developing a model to reabsorb the domestic audiences of IRIB’s political programming by identifying the strengths and weaknesses of current production models, and tapping into potential opportunities, while remaining wary of threats. In this study we used Non-Probability (purposive) sampling and the SWOT analysis methods through Space technique. Samples were selected from IRIB managers and university professors. Subjects with affiliation to IRIB gave high satisfaction scores to existing programming whereas those with no affiliation to IRIB gave below-average scores to the same contents. We believe this discrepancy to be a cause for concern and propose greater emphasis on audience-oriented elements and social context in IRIB’s political programming and production. Based on our findings, IRIB should take a variety of measures to persuade audiences of IRIB’s political programs; the most important of these are as follows:• Competing with rival foreign broadcasters in producing programs that are both relevant and trustworthy, • Presenting such programs using novel technical standards of TV production and content delivery,• Giving producers greater influence over the content they produce,• Modernizing IRIB’s organizational structure to cater for the tastes and interests of the broad spectrum of domestic audiences,• Enabling decentralization of production with a focus on talents and potentials of IRIB’s producers in provincial centers across the country.