خلاصه ماشینی:
"زبانی که در نهایت چندان هم یکپارچه نیست، و در حقیقت از سه پاره یا سه ساختار مختلف تشکیل شده است، خود را به رخ مخاطب میکشد و از حد شاعرانگی زبان نصیریپور میکاهد؛ 1-- زبان حسی عاطفی با حسآمیزیهای زیبا و دلنشین مثل: چقدر لجم را در تو له کنم تا به حرصت ناخن کشیده باشم این باوری نیست که خشمت را در انهدام رگهای تیغیام بپوسد نمورت نمیشوم تا آبیام را ابری کنی کبوتر کال: ص 33 2-- زبان تصویری با تصویرهایی عینی که از طریق بیان و زبان تصویری جان میگیرند؛ مثل: کسی به تنهایی یک آجر قدیمی خلوتش را در سیاهی فریادم میگرید و لبش آنقدر تاریک شده که نفسش بوی شب میدهد.
همان: ص 83 بدین گونه شعری که با جهش ناگهانی حس و عاطفه آغاز و بیان حسی -- عاطفی و زبان تصویری و محکمی پیش میرود ناگهان در پایان و نزدیکیهای پایان شعر، به دلیل حضور ناگهانی شاعر در متن و توجه بیش از حد به زبان و بازیهای زبانی از جهش و حرکت باز میماند؛ به گونهای که خود، تصویری گویاست از زندگی رو به افولی که شاعر از ابتدا در پی روایت یا تصویر آن بوده است با پایانی که با تمام زیباییاش انگار با چیزی غیر از عناصر شعر و از جنس صور و خیال به پیکره شعر چسبیده است، تصویری که با آوردن آن به پایان شعر و این بررسی میرسیم: ما سالهاست که مردههای پشیمانمان را در سکوت آخرین خروسی که به صبح رسید چال کردهایم چیزی به اسم ترس تنهاست خونبهای شلیک قتل عام پوکههاست در کجای اشک تو این قبیله چادر زده است نه این رویشی نبود که هیچ ابری به آن ببالد."