خلاصه ماشینی:
"طنز،هرچند پیچیده، روشنفکری،عمیق و اجتماعی و فلسفی باشد، ذاتا زبان سادهای را طلب میکند: دیشب/کشتی ما در بندر پهلو گرفت/ژوکوند شال و کلاه کرد/و شانگهای دیگ شد و ژوکوند ملاقه راه افتاد در جستوجوی سی یا او(ص 36) صحنهی دادگاه قرائت متهم: متهم:ژوکوند/فرزند لئورنادو/قوانین فرانسه را در چین زیر پا گذاشته است و محکوم است به مرگ در آتش/فردا شب ماه که برآید/یک (معرفی-نقد) گروهان سنگالی/در همین مکان/حکم را اجرا میکند/(ص 41) همهی شعرهای ناظم حکمت در طنز و سیاست نیست.
توصیف«اندیشهای- تجربی»او از جزئیات شهر«ونیز»مخاطب را در سفر او و کشف زوایای پنهان این شگفتی شهر رها شده در آب،با او همراه میکند: دربارهای روباز/صندلیها خمار شدهاند/ از شرجی و شراب/و دیگر غروب است در ذاتی نامکرر/(ص 101) هر شب ونوس/از کف دریا زاده میشود/ به کنار سکویی میرساند خود را و قدم میگذارد بر شب ونیز(ص 104) اما گزارش سفر،تنها تجربهی او نیست، آمیختگی واقعیتهای در سطح،با تداعیهای اجتماعی ذهن او،بهعنوان شاعری که از سرزمینی دیگر-که در طبقهبندی سیاسی و اقتصادی جهان توسعه یافته خوانده نمیشود- آمده است،طنز غمانگیزی را میسازد که از شعور شاعر ناشی میشود: پژواک ناقوسها/لالایی شیرینی است/ که فوری به خواب میبرد،قدیسان را...
»(ص 22) مرغ عشق میان دندانهای تو فدریکو گارسیا لورکا برگردان احمد پوری انتشارات:چشمه چاپ اول:1381 تهران در خانه پناه گرفتهاند از ستارگان شب اما فرا میرسد درون خانه،تن بیجان دخترکی رزی ارغوانی پنهان در گیسوانش شش بلبل روی نردهها برایش مرثیه میخوانند مردم آه میکشند از سینهی گیتارشان مجموعهی هفتاد و نه قطعه از گزیدهای از آثار لورکا که در سال 2000 در نیویورک منتشر شده در«مرغ عشق میان دندانها تو»گرد آمده است."