چکیده:
دین اسلام، مهمترین رسالت انبیای الهی را ابلاغ و رساندن پیام دین میداند. تبلیغ اسلامی، ابزاری است که پیامبر اسلامn، ائمۀ اطهارb و دانشمندان اسلامی به قصد گسترش علمی، عاطفی و رفتاری اسلام از آن استفاده کردهاند. بنابراین، توجه به شاخصهای دینی تبلیغ، بیانگر این نکته خواهد بود که جریان تبلیغ، صرف اعلام و انتقال پیام نیست؛ بلکه، موفقیت آن حاصل نگاه عالمانه نسبت به ابعاد پیچیدۀ تبلیغ و عناصر دخیل در آن است. ابعادی که بیانگر پیشایندها یا عوامل تسهیلکنندۀ تبلیغ اسلامی بوده و منجر به ایجاد پیامدهای جدیدی در حوزۀ تبلیغات اسلامی خواهند شد. ازاینرو، این پژوهش در پی بررسی و واکاوی پیشایندها و پیامدهای تبلیغ اسلامی کارآمد بوده است. در پژوهش حاضر، جهت جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان متشکل از فعالان حوزۀ تبلیغ اسلامی استفاده شد که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. نتایح و دادههای حاصل از بخش کیفی با استفاده از نرمافزار اطلستی و روش کدگذاری تحلیل شدند. در بخش کمّی پژوهش نیز، از پرسشنامهای براساس پیشایندها و پیامدهای بهدست آمده از بخش کیفی بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید گردید. از روش دلفی فازی نیز، جهت تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر، بیانگر 9 پیشایند و 9 پیامد تبیلغ اسلامی کارآمد هستند
Introduction: The religion of Islam considers the most important mission of the divine prophets to convey the message of the religion. Paying attention to the religious characteristics of propaganda indicates that the flow of propaganda is not merely announcing and conveying a message; Rather, its success is the result of a scholarly view of the complex dimensions of propaganda and the elements involved. On the other hand, today, advertising, with a significant presence in the field of information; It also forms the main part of the educational activities of the communities. Therefore, the present study has focused on the analysis of the antecedents and consequences of efficient Islamic propaganda. Method: The research uses an inductive deductive approach which is descriptive-survey in terms of nature and method and practical in terms of purpose. Since the present study is a mixed research, therefore, the research methodology should be presented qualitatively and quantitatively. The statistical population consists of experts consisting of activists in the field of Islamic propaganda, 20 of whom were selected as a sample using the snowball method. Also, the data collection tool was a questionnaire that the validity and reliability of the questionnaire were confirmed using content validity and retest, respectively. Finding: What is considered as the output of the research is to achieve 9 preconditions and 9 consequences of Islamic propaganda.