چکیده:
با پیدایش تهدیدات نوپدید امروزی در حوزه نظامی(گروه های تکفیری، بکارگیری تسلیحات نوین، رقابت تسلیحاتی رقبای منطقهای، تهدیدات اتمی) مهمترین گام در حوزه مدیریت منابع انسانی سازمانهای نظامی، توجه به ارتقای دانش، مهارت و بینش کارکنان بالاخص رهبران نظامی می باشد. آموزش قابلیت های مورد نیاز رهبری درسازمان های نظامی در شرایط کنونی به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای اصلی مدیران دفاعی کشور تبدیل شده است چرا که کیفیت تجهیز فرماندهان به قابلیت های مذکور تاثیر قابلملاحظهای در موفقیت در میدان نبرد خواهد داشت. ارتقای قابلیت های رهبری در سازمانهای نظامی با استفاده از مدل بومی مستخرجه از مطالعات عمیق ترکیبی محقق خواهد شد؛ لذا محققین با در نظر گرفتن شرایط محیطی فعلی و لزوم پرداختن به موضوع راهبردی جنگ های نامتقارن به عنوان بخشی مهم از تهدیدات نوپدید در حوزه دفاعی، در دوگام پیوسته به طراحی و سنجش مدل توسعه و آموزش قابلیت محور رهبری در سازمانهای نظامی همسو با تهدیدات نوپدید و با تمرکز بر جنگ های نامتقارن همت گماشته اند. این تحقیق از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر روش، آمیخته همزمان و از نظر افق زمانی، مقطعی میباشد. در فاز اول، الگوی مفهومی با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان آجا (با روش نمونهگیری هدفمند و تحلیل محتوا) تدوین و با نرمافزار اسمارت پی.اِل.اِس اعتبارسنجی شد. در فاز دوم، روشهای آموزش و توسعه قابلیت ها بر اساس ادبیات تحقیق استخراج و با مراجعه به نظرات 12 نفر از خبرگان ( گروه کانونی) اولویتبندی شد. درپایان ضمن رتبهبندی ابعاد و مولفههای الگو در فاز اول، روشهای توسعه هر یک از ابعاد الگو به ترتیب اولویت بیان و بهدنبال آن پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
With the emergence of modern emerging threats in the military field (takfiri groups, use of new weapons, arms race of regional rivals, nuclear threats) the most important step in the field of human resource management of military organizations is to improve the knowledge, skills and insights of employees, especially military leaders. Training the required leadership skills in military organizations in the current situation has become one of the main concerns of the country's defense managers because the quality of equipping commanders with these capabilities will have a significant impact on success on the battlefield. Improving leadership capabilities in military organizations will be achieved using indigenous models derived from in-depth combined studies; Therefore, considering the current environmental conditions and the need to address the strategic issue of asymmetric warfare as an important part of emerging threats in the field of defense, researchers are constantly designing and evaluating the development model and leadership training in military organizations in line with emerging threats. And they have focused on asymmetric wars. This research is applied in terms of type of use and simultaneously mixed in terms of method and cross-sectional in terms of time horizon. In the first phase, a conceptual model was developed by reviewing the research literature and interviewing 15 AJA experts (by purposive sampling and content analysis) and validated by Smart PLS software. In the second phase, the methods of training and development of capabilities were extracted based on the research literature and prioritized by referring to the opinions of 12 experts (focus group). Finally, while ranking the dimensions and components of the model in the first phase, the development methods of each of the dimensions of the model are expressed in order of priority, followed by practical suggestions.
خلاصه ماشینی:
با عنايت به تأکيدات اســناد بالادســتي (از جمله ســند چشـم انداز ٢٠ سـاله کشـور (١٣٨٢)، فصـل هشـتم قانون مديريت خدمات کشـوري (١٣٨٦)، بند ١٧ سـياسـت هاي کلي برنامه چهارم توسـعه و بند ١٤ سـياسـت هاي کلي برنامه پنجم توسـعه و بند ٥٢ و ٥٣ برنامه شـشـم توسـعه ، برنامه چهارم ابلاغيه سـياسـت هاي کلي نظام اداري مربوط به نقشـه راه اصلاح نظام اداري، بخشي از فرمان نيروي انساني (١٣٩٤ تا ١٣٩٦) آجا) و تغييرات محيطي فزاينده در حوزه مســـاـئل دـفاعي و تهـدـيدات منطقـه اي و فرامنطقـه اي و ارتقـاء ســـطح پيچـيدگي جـنگ هـاي کنوني و نامتقارن و با در نظر گرفتن دکترين دفاعي کشــور و نيروهاي مســلح و نص صــريح قرآن کريم در آيه ٦٠ سـوره مبارکه انفال (وأعدوا لهم ما اسـتطعتم من قوة)، ارتقاء توان رزمي غير فيزيکي اين قبيل سـازمان ها از اهميت بسـيار بالايي برخوردار مي باشـد.
در اين تحقيق در گـام اول قـابليـت هـاي مورد نيـاز رهبري سـازمان نظامي( در سـطوح عالي سـازماني) در جنگ هاي نامتقارن شـناسـايي شـده و در گام دوم روش هاي آموزش قابليت هاي مذکور ارائه گرديده است .
٣- راهبرد اقتضايي(فرايندمحور)، بر اهميت عوامل مؤثر بر موقعيت تأثير دارد٤- راهبرد تأثيرات قدرت ، در اين رويکرد، تأثير قدرت و اختيار در مديريت مؤثر مورد بررسي قرار مي گيرد و ٥- راهبرد ترکيبي، محققان به اين نتيجه رسيده اند که ترکيب چهار رويکرد فوق براي 1 Megahed 2 Boyatzis 3 Spencer 4 Yukl تعيين قابليت هاي مديريتي و رهبري مي تواند مفيد باشد(يوکل ، ٢٠٠٦، ٤١٧-٣٨٦).