چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی روش ایزی مایند (Easy Mind) بر برنامهریزی، نگهداری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری بوشهر بود که تشخیص ناتوانی یادگیری دریافت کرده بودند. از این میان، 16 نفر (8 دختر، 8 پسر) که در پایههای اول و دوم ابتدایی تحصیل میکردند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهتصادف به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل آزمون مازهای پرتئوس (1914)، آزمونهای نگهداری ذهنی پیاژه (1969) و آزمون محقق ساخته برای سنجش پیشرفت تحصیلی بود. ابتدا پیشآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. گروه آزمایش 12 جلسه مداخلهی درمانی (45 دقیقهای) ایزی مایند را دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. بعد از جلسات مداخله، متغیرها مجددا جهت ثبت نمرات پسآزمون سنجیده شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در برنامهریزی (56/8=F و 011/0=P)، نگهداری ذهنی (43/96=F و 001/0=P) و پیشرفت تحصیلی (27/52=F و 001/ 0=P) تفاوت معناداری بعد از اجرای روش ایزی مایند وجود داشت و این روش باعث بهبود برنامهریزی، نگهداری ذهنی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی شد؛ بنابراین با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش حاضر استفاده از این روش توسط مشاوران، درمانگران و معلمان مدارس میتواند با اثرگذاری بر سه متغیر ذکرشده از مشکلات این دانشآموزان بکاهد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of easy mind method on planning, mental maintenance and academic achievement of students with math learning disabilities. The research design was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population included all students referred to Bushehr Learning Disabilities Center who received a diagnosis of learning disability. Among them, 16 people (8 girls, 8 boys) who were studying in the first and second grades of elementary school were selected by purposive sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. Assessment tools included Pertussis maze test (1914), Piaget mental retention test (1969), and field researcher test to measure academic achievement. First, pre-test was performed on both groups. The experimental group received 12 sessions of easy mind therapy (45 minute) intervention but the control group did not receive any intervention. After the intervention sessions, the variables were measured again to record post-test scores.The results of covariance analysis showed that between the experimental and control groups in planning (F=8.56 and P=0.011), mental maintenance (F=96.43 and P=0.001) and academic achievement (27 F=52 and P=0.001) there was a significant difference after the implementation of the Easy Mind method and this method improved planning, mental maintenance and academic progress in mathematics.Therefore, according to the findings of the present study, the use of this method by counselors, therapists and school teachers can reduce the burden of these students by affecting the three variables mentioned.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی روش ایزی مایند (Easy Mind) بر برنامه ریزی ، نگهداری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دچار اختلال ریاضی سمیرا علی زاده کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه خلیج فارس ، بوشهر، ایران .
چکیده پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی روش ایزی مایند (Easy Mind) بر برنامه ریزی، نگهداری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت .
ازآنجاییکه یکی از زمینه های مهم که باید به آن تأکید شود، شیوه ی تدریس ریاضی به دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی است ، شیوه ی جدید ترکیب فعالیت های فیزیکی با دروس ریاضی میتواند علاوه بر یادگیری مؤثر، محیط فعال تری را ایجاد کند؛ بنابراین پژوهش حاضر بر آن است تا تعیین کند که آیا برنامه ایزی مایند بر نگهداری ذهنی و برنامه ریزی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی در پایه اول و دوم ابتدایی مؤثر است ؟ #$$000 روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود.
همچنین با توجه به اثربخش بودن روش ایزی مایند در پژوهش حاضر بر برنامه ریزی ، نگهداری ذهنی و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری پیشنهاد میشود که معلمان پایه اول و دوم ابتدایی با این روش جهت همراهی با آموزش درس ریاضی آشنا شوند و آن را در عمل به کارگیرند.
اثربخشی روش ایزی مایند (Easy Mind) بر برنامه ریزی ، نگهداری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دچار اختلال ریاضی ، روان شناسی افراد استثنایی، ١٢(٤٨)، ١٩٩-٢٢٢.