چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی و شناسایی نوآوری رفتاری منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی بود.روش شناسی پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. گردآوری داده ها و استخراج مضامین مرتبط با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آگاهی دهندگان کلیدی در این حوزه صورت گرفت.انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود که بر اساس آن تعداد 14 نفر از متخصصان،خبرگان، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مدیران کل سازمان کودکان استثنایی انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. داده ها به روش تحلیل مضمون بررسی شدند.یافته ها: مدلی برای نوآوری رفتاری منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی در قالب 14 مولفه(صداقت رفتاری،مثبتاندیشیدر رفتار،توانمندسازی،فرهنگ خودکنترلی،خودکارآمدی نوآورانه،اعتمادآفرینی،مدیریت مشارکتی،مشارکت پذیری،تفکر بهنگام، رضایت شغلی، عدالت سازمانی،فرهنگ ارتباطات سازمانی،فضای سالم رقابت جویی،ارزیابی عینی منابع) و 53 شاخص طراحی شد و مولفه خودکارآمدی نوآورانه دارای بالاترین و مولفه ارزیابی عینی منابع دارای پایین ترین میزان تاثیرگذاری بر نوآوری رفتاری منابع انسانی بوده اند.بحث و نتیجه گیری: با کاربرد مؤلفه های نوآوری رفتاری منابع انسانی، کارکنان می توانند به دور از دغدغه های جسمی، روانی و... و هم چنین مشکلات رفاهی و دشواریهای ناشی از امکانات و تجهیزات به رفتارهای نوآورانه بپردازند.
Introduction and purpose: The purpose of this research was to investigate and identify the behavioral innovation of human resources in the organization of exceptional children.Research methodology: The research was conducted qualitatively using thematic analysis method. Collecting data and extracting related themes was done using semi-structured interviews with key informants in this field. The participants were selected using the purposeful sampling method and the theoretical saturation criterion based on which 14 experts, experts, Faculty members of universities and general managers of exceptional children organization were selected. In order to obtain the reliability and validity of the data, two methods of review of participants and review of non-participating experts were used in the research. The data were analyzed by thematic analysis.Findings: A model for behavioral innovation of human resources in the organization of exceptional children in the form of 14 components (behavioral honesty, positive thinking in behavior, empowerment, self-control culture, innovative self-efficacy, confidence building, collaborative management, participation, timely thinking, job satisfaction, Organizational justice, culture of organizational communication, healthy space for competition, objective evaluation of resources) and 53 indicators were designed and the component of innovative self-efficacy has the highest and the component of objective evaluation of resources has the lowest impact on behavioral innovation of human resources.Discussion and conclusion: By using the components of behavioral innovation of human resources, employees can engage in innovative behaviors away from physical, psychological and... as well as welfare problems and difficulties caused by facilities and equipment.
خلاصه ماشینی:
٨٠ از این رو سؤال پژوهش حاضر بدین شرح است : ابعاد و مؤلفه های نوآوری رفتاری منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی کدامند؟ برر کوتیشات و فرامنش ١(٢٠٢٢)، پژوهشی با عنوان تأثیر شیوه های جدید مدیریت منابع سی تأث انسانی بر عملکرد نوآوری در طول بحران کووید ١٩ میان معلمان مدارس در یکی از یر شهرهای مصر انجام دادند.
نتایج پژوهش پژوهش نشان خلاق یت #$$003 داد اقدامات منابع انسانی ابزار و شیوه های اصلی هستند که توسط آن ها سازمان ها میتوانند مهارت ها، نگرش ها و رفتار افراد را برای انجام کارهایشان و رسیدن به اهداف سازمانی موجود مورد تأثیر قرار دهند و اصلاح کنند تا نقش مهمی در پرورش شرایط ضروری برای تسریع و هدایت افراد به سوی توسعه فعالیت های نوآوری ایفا کنند.
فوجیتا٢و همکاران (٢٠٢٠)، پژوهشی با عنوان بررسی نقش توانمندسازی در رابطه بین 81 رفتار نوآورانه و استراتژی منابع انسانی میان کارکنان واحدهای کسب و کار تایلندی انجام دادند که تعداد ١٣٢ نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه هدف انتخاب برر شدند.
در این ارتباط بر اساس نتایج پیشینه موجود در داخل کشور که بر عدم وجود مؤلفه های ل رفتارهای نوآورانه و هم چنین نتایج پیشینه موجود در خارج از کشور که بر اهمیت و ارزیابی فرد از فرایند رفتارهای نوآورانه تأکید دارند و نیز با توجه به اینکه تاکنون مدل جدید نوآوری ی و رفتاری با به کارگیری استراتژی منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی طراحی نشده است ، سازم انی پژوهش حاضر میتواند در توسعه و پیشبرد خلاق محوری کارکنان سازمان کودکان بر استثنایی نقش مهمی داشته باشد.