چکیده:
زمینه: عمر کوتاه مدلهای کسب و کار، نیاز به ارزیابی مستمر آنها را در شرایط متغیر و پیچیده این روزهای کسب و کار به یک نیاز حیاتی برای کسب و کارها تبدیل ساخته است. با گسترش اقبال کسب و کارها در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی در کنار رهگیری اهداف کسب و کار و توسعه موضوع نوآوری اجتماعی، ارزیابی میزان موفقیت مدلهای کسب و کارها در پاسخگویی همزمان به نیازهای اجتماعی و کسب و کار، موضوعی حائز اهمیت است.
هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگویی برای ارزیابی مدلهای کسب و کار با رویکرد نوآوری اجتماعی است.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق کیفی است. روش تحقیق مطالعه موردی چندگانه است نمونه آماری شامل ۱۰ کسب و کار نوپای ایرانی با تجربه نوآوری در مدل کسب و کار و نوآوری اجتماعی است.
یافتهها: الگوی پیشنهادی شامل یک فرایندارزیابی 5 مرحله ای است که با استفاده از 2 ابزار کاربردی و براساس ۴ شاخص برای ارزیابی اقتصادی و ۲ شاخص برای ارزیابی اجتماعی طراحی شده است .
نتیجهگیری: الگوی پیشنهادی به مدیران کسب و کارهای نوپا کمک می کند، مدل کسب و کار خود را براساس دو بعد اقتصادی و اجتماعی ارزیابی کرده و با موقعیت یابی مدل کسب و کار ، جهات تغییر در مدل کسب و کار را برای توسعه مدل کسب و کار با رویکرد نوآوری اجتماعی ، شناسایی کنند .
The short life of business models has made the need for their continuous evaluation in the changing and complex conditions of these business days a vital need for businesses. With the expansion of businesses in responding to social needs, along with tracking business goals and developing the issue of social innovation, evaluating the success rate of business models in simultaneously responding to social and business needs is an important issue. In this regard, the current research seeks to design a model for evaluating business models with a social innovation approach. This research is in terms of practical purpose and in terms of the type of qualitative research and the method used in this research is a multiple case study and a constructive research approach. The research of 10 Iranian start-up businesses with innovation experience in business models and social innovation has been investigated. The designed model has 4 indicators for economic evaluation and 2 indicators for the social evaluation of business models in the form of 2 practical tools. These tools help managers and owners of start-up businesses in evaluating their business model with a social innovation approach.
خلاصه ماشینی:
(2013 عوام در خصوص تعریف مدل کسب و کار مانند بسیاری از مفاهیم دنیای مدیریت ، اتفاق نظر ل وجود ندارد و هم چنان محل بحث بوده (پاتلی و گیاگلیس ٩، ٢٠٠٤) و تعاریف جدیدی توسط فرد پژوهشگران در این مورد ارائه میشود و تعریف واحدی برای این مفهوم وجود ندارد (آلدبی ی و سازم انی 1 ن 1.
Pateli, Giaglis و آویسون ١، ٢٠١٠؛ موریس و همکاران ٢، ٢٠٠٥؛ زوت و همکاران ، ٢٠١١) از بین تعاریف ارائه شده برای این مفهوم میتوان به موارد زیر اشاره داشت : یک مدل کسب و کار ، شامل ساز و کارهای ایجاد، ارائه و کسب ارزش است (فاس و صائبی ٣، ٢٠١٧).
ل در یک نگاه کلی جدول زیر نشان گر معیارهای چارچوب /مدل پیشنهادی پژوهشگران در فرد حوزه ارزیابی نوآوری اجتماعی است : ی و سازم انی بر خلاق یت 1.
ی و سازم انی بر بحث و نتیجه گیری خلاق پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی ارزیابی مدل کسب و کار با رویکرد نوآوری یت اجتماعی به منظور بهره گیری صاحبان و مدیران کسب و کارهای فعال در زمینه نوآوری مدیرا ن .
Franc عوام approach to business model innovation and design for strategic ل Cleaner of Journal development, sustainable فرد Production,Volume140,Part1,Pages155-166,ISSN0959-6526, .
سی Evaluation of Digital Business Model Opportunities, Research- تأث :DOI 43-53, 64:1, Management, Technology یر 10.