چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر در اختلال نارسا نویسی است. این پژوهش به روش کیفی و توصیفی است که برای گردآوری و طبقه بندی اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات معتبر در این زمینه مراجعه شده است.اختلال نارسا نویسی نوعی اختلال در زبان نوشتاری است که خود را به شکل بد خطی نشان می دهد. این اختلال بیشتر در دانش آموزان ابتدایی دیده می شود از آنجایی که کودکانی که دارای این اختلال هستند قادر به درست نویسی نیستند باید با شناخت عوامل موثر در ایجاد این اختلال برای درمان و حل آن کوشید. در این مقاله ابتدا تعریفی از نارسا نویسی و در ادامه به علت ها، نشانه های نارسا نویسی و... پرداخته ایم.
خلاصه ماشینی:
نارسا نويسي ، وارونه نويسي ، مشکلات نارسانويسي ، درمان نارسا نويسي 42 مقدمه دانش آموزان زيادي هستند که در نوشتن ، ديکته ، درست نويسي يا خط خوش مشکل دارند و براي والدين يا معلمان اين سوال ايجاد ميشود که علت چيست يا ممکن است اين مسئله را به هوش و قدرت درک کودک نسبت دهند.
نوشتن يکي از راه هاي برقراري ارتباط است و مهارت در آن مي تواند زمينه ساز ارتباط بهتر و کامل تر با ديگران باشد در جهان امروز افراد با انبوهي از اطلاعات و دانش مواجه اند که براي انتقال و ساماندهي آن بايد از آموزش و مهارت کافي برخوردار شوند با اين حال بسياري از دانش آموزان رغبت و علاقه اي به نوشتن نشان نمي دهند؛ زيرا نمي توانند افکار خود را به روي کاغذ بياورند.
اين کودکان معمولا آئينه نويسي يا وارونه نويسي مي کنند يا بسيار بد خط مي نويسند و زماني ر٣ مي دهد که مهارت هاي زبان نوشتاري نظير هجي کردن ، کاربرد دستور زبان ، نقطه گذاري، سازمان دهي فکر در نگارش يا مهارت هاي عمومي در زبان نوشتاري فرد به طور بارزي از ميزاني که با توجه به توانايي هاي هوشي اش پيش بيني مي شود کمتر بوده و پذيرفته شده باشد که ساير شرايط معلوليت ساز يا تأثيرات محيطي در آن نقشي نداشته اند.
دستخط بد ممکن است بازتابي از دشواري هاي حرکتي ظريف باشد، بدين معني که کودک قادر نباشد جنبش هاي حرکتي لازم براي نوشتن يا رونويسي کردن از روي حروف يا شکل هاي نوشتاري را به روشي مفيد انجام دهد.